Két pápa, egy egyház – Érdemes „A két pápa” c. filmet újra megnézni
Sokáig mondogattuk azt a lehetetlen viccet, hogy „két pápa beszélget”, mígnem a vicc valósággá vált. „A két pápa” című film legnagyobb érdeme, hogy rámutat arra: történelmi időszak ez, és a két pápa két egyházfelfogás szimbóluma is.
Vannak élethelyzetek, amikből nem lehet nem készíteni filmet. A még életében lemondó pápa személye kétségtelenül ilyen, és nem csak azért, mert amikor utoljára fordult elő ilyen, a 15. században, még nem találták fel a filmet.
Manapság azonban nemcsak a filmezés lehetősége, hanem a buddy movie mint műfaj is az alkotók rendelkezésére áll. Ebben rendszerint két ellentétes karakter lesz a két főszereplő, és a köztük levő ellentét okozza a történet feszültségét vagy humorát, műfajtól függően.
A valós eseményeken alapuló történet magja két beszélgetés a még regnáló Benedek pápa és Buenos Aires érseke, Jorge Bergoglio között. Az első 2012-ben történt Castel Gandolfóban, a pápa nyári rezidenciáján, a másik pedig a konklávéknak is helyet adó Sixtus-kápolnában. Azt látjuk, hogyan jut el Benedek pápa oda, hogy lemond tisztségéről.
Olyan színészóriások viszik vállukon a filmet, mint a Benedeket kiválóan alakító Anthony Hopkins és a Ferenc pápához ikertestvéreként hasonlító Jonathan Pryce.
Fernando Meirelles kapta a feladatot, hogy a két férfi közötti kettősséget és egységet megmutassa. Az évezred egyik legjobb filmjének tartott Isten városa és a méltatlanul elfeledett Vakság rendezője a történetvezérelt, akciódúsabb filmekhez van szokva, A két pápa azonban többnyire folyamatos párbeszéd impozáns vatikáni hátterek előtt. A recept persze adva volt, a 2011-ben készült A Sunset Limited című film is éppen erre a formára épül: két ellentétes felfogású és karakterű ember beszélget és ütközteti nézőpontjait, jóval általánosabb témákban persze.
Amiben kevéssé jó a film, az a párbeszédek mélysége, hiszen az elmúlt évek napi egyházi sajtójának kivonatolása jól hangzik ugyan a két remek színész szájába adva, de így mégiscsak egy összefoglalás.
Abban azonban kitűnő, ahogy az alkotók szándéka szerint bemutatja: e két ellentétes felfogás az egyház két lehetséges útja. Egyik az egyház jövőjét konzervatív úton elképzelő Benedeké, másik a reformokkal, friss kommunikációval érkező Ferencé. Legalábbis az alkotók így gondolják és ábrázolják.
A két pápa című film ugyanis kiélezi és kiszélesíti ezeket a különbségeket, talán jobban is a kelleténél.
Az átlagos újságolvasó persze találkozhatott már ezzel az értelmezéssel: a világ liberális felének Ferenc a bezzegpápa, aki felszabadítja az egyházat a kőkorszaki béklyóból, remélhetően enyhítést hoz az abortusz, a válás, a cölibátus, a Vatikán sötét praktikái és természetesen a gyerekmolesztálási ügyekben. A másik oldalon pedig kizárólagos példakép Benedek, Európa védelmezője, akit a tudjukkik félreállítottak saját jelöltjük érdekében, és egyébként is miféle sötét ügyek, olyanok nem is léteznek…
Anélkül, hogy saját spekulációba kezdenék – ami nem is tisztem, ráadásul valószínűleg a filmhez se lenne sok köze –, annyi mindenképpen elmondható, hogy ez a fajta polarizált megközelítés egy kicsit megkörnyékezi a film első harmadát. Márpedig egy ilyen film szélsőséges nézőpontból nem készíthető, legalábbis hiba volna.
Ahogy Ferenc mondja az egyik utolsó jelenetben: a pápa vezető szerepe nem hasonlítható semelyik állami vezető szerepéhez. Ő ugyanis Krisztus szenvedéséből kapta azt, és a felelősséget is vele együtt.
Noha a film amolyan filozofikus jelleggel a végére eljut erre a nagyon fontos pontra, mégis épp ez az a szempont, amit a legnehezebben értenek meg az alkotók és úgy általában a világ közvéleménye is – vagy talán nem akarják, és inkább narratívát építenek a kétségtelenül meglévő ellentétek köré. A vásznon Benedek pápa a magának való öregúr, aki a külsőségeket és a hagyományokat túlontúl tiszteli, Ferenc pedig önmagát adja, ahogy ő mondja, ezért a közvetlenségéért szereti mindenki. A film vége felé a két egyházfő között szimpátia ébred, ez némi kölcsönös megértést sugall. Mindkettőjük múltjából felvillannak olyan események, amelyek rossz döntéseikre, emberi tévedéseikre utalnak, közelítve kicsit egymáshoz a két személyiséget. Ám a film elején és végén is elhangzik Szent Ferenc híres isteni látomásának története, lassan és érthetően, hogy mindenki megértse: „Francesco, menj, építsd újjá egyházamat!”
Mindazzal együtt, hogy a két egyházi vezető habitusa és elvei között valóban vannak nyilvánvaló különbségek, és kár volna tagadni – inkább zászlóra kell tűzni – Ferenc reformer voltát, éppen ez az újjáépítendő egyház az, amely azt mondja:
Benedek és Ferenc közé nem vagy-vagy, hanem és relációt kell tenni.
Innentől kezdve a nézetek pedig már csak finomhangolást igényelnek. Lehet két katolikus embernek eltérő véleménye az abortuszról, a válásról, a cölibátusról vagy éppen Vatikán ügyeiről, de egészen valószínű, hogy ezek nagyobb különbségeket mutatnak majd, mint amekkora Benedek és Ferenc egyházképe között feszül.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>