Rendelő négy keréken – Így működik a Mozgó Egészségügyi Pont az ormánsági Sósvertikén

Magyarország leghátrányosabb helyzetű településeinek egyharmada nem rendelkezik állandó háziorvosi szolgálattal, egyötödük esetében pedig a praxis tartósan betöltetlen, miközben az érintett területen élők egészségi állapota elmarad a hazai átlagtól. Ezekből a falvakból az alapvető orvosi ellátásért közösségi közlekedéssel csak többórás utazással lehet eljutni, amely komoly anyagi megterheléssel és szervezéssel jár. 

Magyar Máltai Szeretetszolgálat Ormánság

Rády Katalin (jobbra), a Magyar Máltai Szeretetszolgálat hiricsi egészségpontjának vezetője a sósvertikei orvosi rendelő előtt Csütörtök Máriával – Fotó: Páczai Tamás

A problémákra reagálva a Magyar Máltai Szeretetszolgálat már 2021 őszén elindította a telemedicina szolgáltatását, a program viszont tavaly márciusban lépett szintet, ekkor kezdték meg működésüket a Mobil Egészségügyi Központok. Az azóta eltelt egy évben folyamatosan vonják be a hátrányos helyzetű falvakat, jelenleg már több mint negyven településen több ezer beteghez jut el a szervezet telemedicinás szolgáltatása.

A program pillérei a Máltai Egészségpontok és a Mobil Egészségügyi Központok. A Máltai Egészségpontok Magyarország legszegényebb térségeiben jöttek létre, az ötből három Északkelet-Magyarországon (Litke, Nyírkáta, Szalonna), kettő pedig a Dél-Dunántúlon (Hirics, Zalakomár). Az Egészségpontok a program regionális szervezését végzik. 

Az itt dolgozó koordinátorok a hátrányos helyzetű településeket járva személyes megkeresések és tájékoztató anyagok terjesztése révén, a Felzárkózó Települések program helyi munkatársaival együttműködve toborozzák a pácienseket. 

„Az első rendelést megelőző héten lakossági fórumot rendezünk a Jelenlét Pont munkájában tevékenykedő kollégákkal és a polgármesterrel. Itt részletesen bemutatjuk a programot, elmondjuk, hogy milyen vizsgálatokra számíthatnak, és mi a bekerülés menete. Minden esetben kiemeljük, hogy az általunk megadott időpontok betartása rendkívül lényeges, hiszen azt szeretnénk, hogy mindenki sorra kerülhessen az adott rendelésen. A tájékoztató után vércukor- és vérnyomásmérést végzünk, hogy kiszűrhessük, kik azok, akiknek az értékeik alapján is fontos, hogy az első rendelésre bekerüljenek” – osztja meg a telemedicinás program alapvetéseit Rády Katalin, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat hiricsi Egészségpontjának vezetője a körzetéhez tartozó ormánsági Sósvertikén. 

A Baranya megye déli részén, a Dráva mentén fekvő Ormánság az ország egyik legszegényebb régiója, a jellemzően százötven-kétszázötven lelket számláló falvak többsége elszigetelt, a környező kisvárosokba – Sellye és Vajszló – is körülményes az eljutás tömegközlekedéssel, komolyabb vizsgálatokért Pécsig kell utazni. 

Kép
Ormánság telemedicina

A Máltai Szeretetszolgálat telemedicinás rendelésein modern műszerekkel egyebek mellett EKG-t készítenek, boka-kar indexet is mérnek – Fotó: Páczai Tamás

„Meglátásom szerint, a nehézkes közlekedés mellett a másik probléma az, hogy az itteniek nagy része az egészséggel kapcsolatos alapvető információkkal és tudással sem rendelkezik, nem tudják felmérni, hogy mi az az állapot, amelyben már orvos vagy mentő segítségét kell kérni. 

Tavaly márciusban az első rendelésen egy tizennégy éves hiricsi fiatal életét mentettük meg telemedicinás diagnosztikával, aki lázról és mellkasi fájdalomról panaszkodott. 

Állapotfelmérése után azonnal mentőt hívtunk hozzá, a pécsi klinika intenzív osztályára került, ahol atípusos tüdőgyulladással kezelték két hétig” – mondja Rády Katalin. 

A hiricsi Egészségpont tavaly március 6-án kezdte meg működését, 13-án volt az első telemedicinás rendelés a faluban. Májustól kezdve rendszeresen vonnak be új településeket a környékről, jelenleg Hirics mellett Drávaiványi, Kisszentmárton, Lúzsok, Piskó és Sósvertike lakosai vehetik igénybe a máltaiak telemedicinás rendelését a térségben. 

„Hiricsen a lakosság több mint felét vontuk be sikeresen a programba, Sósvertikére viszont különösen büszke vagyok, mivel augusztusban országos szinten hozta a legjobb számokat: rendelésenként hat-hét pácienst láttunk el úgy, hogy akkor még hetente rendeltünk a százötven lakost számláló faluban” – mondja az Egészségpont vezetője. Hozzáteszi, hogy a kis lakosságú falvakban nem feltétlenül indokolt hetente rendelni, és az is igaz, hogy van, ahol az emberek érdeklődése ennél csekélyebb. 

Sósvertikén pályázati forrásokból egy új orvosi rendelőt alakított ki az önkormányzat a polgármesteri hivatal épületében. Ilyenkor – vagyis, ha van a betegek fogadására alkalmas épület egy faluban – a vizsgálóba telepítik a diagnosztikai eszközöket és műszereket a szervezet munkatársai, egyébként a teljes értékű rendelővé átalakított furgonokban zajlik a rendelés. 

A máltai telemedicina nagy előnye, hogy a mozgó rendelőik jobban felszereltek, mint egy átlagos háziorvosi rendelő. 

„EKG-t csinálunk, boka-kar-index vizsgálatot is tudunk végezni, amellyel az érszűkület kockázatát mérjük fel, vér- és vizeletvételre is van lehetőség, a különböző vizsgálókamerákkal a bőrelváltozásokat diagnosztizáljuk, a gyerekek esetében streptococcus-tesztet végzünk, és az eredménynek megfelelően gyógyszert írunk fel nekik.” 

A központban lévő orvosok laptopon kapcsolódnak a rendeléshez, az összes – szakápolók segítségével végzett – vizsgálatot valós időben látják, a betegekkel webkamerán keresztül kommunikálnak. Az EKG eredménye azonnal megjelenik az adatbázisban, a sztetoszkóp is digitális, az orvos úgy hallja a páciensek lélegzetét, mintha a helyszínen ülne. A vizsgálatok után diagnózist állítanak fel, beutalót, recepteket írnak. 

Rády Katalin szerint a rendszer lényeges eleme, hogy „a felnőttek szív-és érrendszeri megbetegedéseit fel lehet ismerni és megfelelően kezelni, a gyerekek pedig a megbetegedés esetén minél hamarabb megkapják a legmegfelelőbb gyógyszert. Ez azért is lényeges, mert így őrizhető meg legjobban hosszú távon az egészségük. 

Fontos elem még programunkban az utánkövetés is. 

Ha beutalót kap egy beteg, a kolléganőm kéri meg számára az időpontot a szakrendelőtől, felhívja a pácienst, és tájékoztatja, hogy mikor hová kell mennie. Megkérdezi, hogy kell-e segítség az utazáshoz, ha igen, akkor beszélünk a Jelenlét Pontnál dolgozó kollégákkal, akik tudnak ebben segíteni. A szakrendelés után visszarendeljük a beteget, hogy a kapott információkat át tudja beszélni a mi orvosunkkal is, aki segít megválaszolni a páciens állapotát érintő kérdéseket.”  

A telemedicina hatékonyságának ereje a stabil, szélessávú internetkapcsolatban és a kifogástalan műszaki állapotú diagnosztikai eszközökben rejlik. Ezért a mozgó rendelők saját, fedélzeti internettel rendelkeznek, az autókon hivatásos sofőr szolgál azért, hogy a drága felszerelés minden alkalommal biztonságosan célba érjen. 

A Mobil Egészségügyi Központokat modern logisztikai háttér szolgálja ki. A Bicskén létrehozott, idén január végén átadott ezerhétszáz négyzetméteres épületben az egészségfejlesztési programhoz kapcsolódó orvosi laboratórium, személyre szabott gyógyszerellátási központ, valamint a telemedicinás orvosi ellátás és gyermekszemészeti szűrővizsgálatok koordinálásához szükséges irodai és logisztikai háttér található. A telemedicinás autók is minden esetben a bicskei bázisról indulnak bevetésre. 

Ez a cikk eredetileg a Képmás magazinban jelent meg. A magazinra előfizethet itt.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti