Mivel kösse le magát a gyerek nyári szünet alatt?

A nyári két és fél hónapos szabadság nagy öröm és nagy felelősség is. Több feladatot is kell teljesítenie, melynek csak az egyik része a pihenés, a fizikai feltöltődés. A nyári szünetben lehet gyakorolni az önállóságot, az élet praktikus oldalának a megismerését, a közösségért érzett felelősséget, tevékenységet, új kapcsolatokra nyílik lehetőség. Ezeknek a dolgoknak nagyon komoly személyiségfejlesztő hatásuk van. Segít abban, hogy a fiatal az új tapasztalatai mentén elhelyezze magát a közvetlen családi és a tágabb társadalmi közegben. Azt látom, hogy azok a gyermekek, akik csak elütötték valahogyan ezt az időt, feszültebben, és paradox módon fáradtabban kezdik a tanévet.

nyári szünet alatt két kamasz a konyhában
Illusztráció forrása: Freepik

Jól strukturálni a vakációt nem könnyű feladat, de nem is lehetetlen.

Kisiskolásoknál a hirtelen életmódváltás gyakran okoz dezorganizációt. A nagyon beszabályozott, rohanós életmód után vákuumba kerülnek. Szó szerint egyfajta nyugtalanító ürességérzés vesz erőt rajtuk, ilyenkor gyakoriak a meggondolatlan cselekedetek, esetleg az ezekből származó balesetek. Ebben az időszakban segítség lehet a napközis tábor, a nem feltétlenül ott alvós, csillagtúra program, vagy valamilyen sporttábor. A második hétre már belerázódnak a szüneti életformába.

Azt már egy ennyi idős is megérti, hogy a felszabaduló idejéből, az addig meglévő családi feladata mellé még egy kis pluszt be kell vállalnia a családért. Ez bármi lehet: pl. zokni párosítás, a vacsorához való zöldség megtisztítása, a nappaliban széthagyott újságok összerendezése, stb. Kedvvel fogja elvégezni, ha azt tapasztalja, hogy az ebből származó többletidőt a szülő a vele való kapcsolat ápolására fordítja.

Kép
tábor nyári szünet
Illusztráció forrása: Freepik

Maguk kereshetik meg a vágyott koncert- vagy fesztiváljegy árát

Érdemes számba venni azokat a tevékenységeket, amiket év közben azzal tettünk félre, „ha majd lesz rá időm”. Rendezni lehet a különböző gyűjteményeket, beragasztani az összegyűjtött matricákat, átnézni a könyvespolcot. A befejezettség élményéből származó elégedettség érzése sokáig tart.

Az értelmes munka nem ellensége a pihenésnek. 

Amikor olyan tevékenységre fordítunk időt, ami nem fér bele a mindennapi rutinba, még ha fizikailag fárasztó is, lelkileg felüdít.

Felső tagozatban már szóba jöhet – amennyiben a fiatal is ambicionálja – egy intenzívebb nyelvi kurzus, vagy 16 éves kor felett a nyári munka. Természetesen nem az egész szünidőre vonatkoztatva. 

Két hetet, maximum egy hónapot érdemes ezekre a szigorúan szabályozott tevékenységekre fordítani.

A napi munkaidő lehet 4-6, akár 8 órás is, de késő esti, vagy éjszakai munkavállalást, még rövid időre sem javasolnék. A fiataloknak nagyon könnyen felborul a biológiai órájuk, és ez komoly stresszhatást gyakorol a szervezetre. Keresménye felett rendelkezhessen szabadon, de adhatunk jó ötleteket: pl. ha nyaralás előtt áll, abból fedezze az ottani plusz költőpénzét, ez lehet az a többletösszeg, amit drágább holmira fordíthat, mint amit a családi költségvetés megenged magának, megvásárolhatja vágyott koncertbelépőjét, stb. Ritka, hogy a saját keresményüket meggondolatlanul elverik a gyerekek.

A tanítási szünet erősítheti a családi köteléket

Szüksége van a fiatalnak arra az élményre is, hogy maga gazdálkodik az idejével, ő ad értelmet a napjának. A családért, a családi közösségért végzett rendszeres munkát én természetesnek tartom, de ahogy már egy korábbi cikkemben leírtam, nem önkényeskedő parancsolgatás formájában, hanem a fiatallal egyeztetve. Talán, ebből a szempontból könnyebb, vagy inkább természetesebb helyzetben vannak a vidéken élők, a családi gazdaságot vezető famíliák. Az idénymunkák értelmes, fontos tennivalókat adnak minden korosztály számára.

Ebben az életkorban is lényegesnek tartom, hogy ezeknek a pluszvállalásoknak legyenek meg az érzelmi, kapcsolati jutalmuk: pl. egy esti kártyaparti, vagy séta, kirándulás, strand, stb.

Kép
nyári munka
Illusztráció forrása: Freepik

Nem tartom rossz ötletnek, hogy a legtöbb iskolában a diákok megkapják a következő tanévre vonatkozó kötelező olvasmányok listáját. Érdemes belekezdeni, esetleg a bonyolultabbakról többet beszélgetni, háttérinformációkat gyűjteni hozzájuk, a témájukhoz kapcsolódó filmet, képzőművészeti alkotásokat megnézni, életközelibbé tenni a nehezen elképzelhető, távoli dolgokat.

Úgy vélem, nemcsak nyelvet lehet tanulni a felszabaduló időben. Szórakoztató elfoglaltsággá válhat a főzés (most úgy is nagy divatját éljük) alapismereteinek megtanulása. Nem kell feltétlen költséges tanfolyamra befizetni a lurkót. Meg lehet este beszélni a következő napi menüt, összeírni a hozzávalókat, kikeresni a szakácskönyvből a receptet. Hogy a modern korhoz jobban illeszkedjen a tevékenység, a számítógépen heti menüsort is lehet szerkeszteni, új ételek elkészítési módját letölteni. A legtöbben meglepő kreativitásról tesznek tanúbizonyságot és a következő tanévben már biztosabban tájékozódnak a súly- és űrmértékek világában.

Ha egy család abban a kivételes helyzetben van, amikor a nagyszülő is segít a szünidő tartalmas lebonyolításában, olyan tevékenységekbe is belekóstolhatnak a gyerekek, melyek gyakorlására ma már ritkábban adódik lehetőség. 

Még azt is megtapasztalhatják, hogy a régiek a muszáj feladatokból, miként varázsoltak örömteli együttléteket. A meggymagozásra el lehet hívni egy-két barátot. Így vidámabban megy a munka és esetleg a késztermékből a besegítő is vihet haza egy kis üveg befőttet, vagy befagyasztható gyümölcsöt.

Ott is lehet szép és tartalmas szünidőt biztosítani a gyermeknek, ahol az anyagi keretek szűkösebbek, csak figyeljünk egymásra, merjünk adni önmagunkból és őszinte örömmel fogadjuk a másik közeledési szándékát.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti