HÁRMAS KÖTÉS PROGRAM 2016 SZEPTEMBERÉTŐL
Mi volt a suliban? Mi volt az edzésen? Természetesen semmi – legalábbis akkor, ha kamasz lányunk vagy fiunk a válaszadó, és mi vagyunk a kérdezők. Néha úgy érezzük, nagyon kevés információt kapunk arról, mi történik a gyerekünkkel napközben, pedig nagyon fontos lenne, hogy ne csak a jegyeik, a szobájukban uralkodó rendetlenség vagy egy-egy elkapott szó legyen a támpontunk. A tanár és az edző sincs könnyű helyzetben, ha egy csapat tizenévessel fontos dolgokról kell beszélgetnie, és valljuk be, sokszor a szülő–pedagógus kommunikáció sem az igazi. Pedig a legjobb az lenne, ha a gyereket érintő problémákról egymást segítve, támogatva lehetne beszélni. Megtartó, biztonságot és szabadságot adó hármas kötésben. Ebben szeretne segíteni új sorozatunk.
A KÉPMÁS MAGAZINBAN EZÉRT MINDEN HÓNAPBAN EGY KÉRDÉSKÖRT JÁRUNK KÖRBE, AZ ALÁBBI TÉMÁK LESZNEK TERÍTÉKEN.
Hozzászólásaikat, javaslataikat várjuk a [email protected] e-mail címre, de Facebookon is kommentálhatják a felvetett témákat.
- Hármas egység (Család-iskola-gyerek. Miért különösen fontos ennek a hármasnak a harmonikus, szeretetteljes és hatékony együttműködése kamaszkorban? Mivel akadályozza és hogyan segítheti ezt a szülő és a pedagógus?)
- Gyerek vagy felnőtt? (Hogyan tudjuk pedagógusként és szülőként segíteni, hogy a felnőtté válás minden területen harmonikus legyen, illetve hogyan lehet az aránytalanságok idejét „túlélni”. Meddig tart a kamaszkor? Mikor és miben támogassuk az önállóságot és mikor ne? Csavargás, bandázás, bulizás. Szülő és pedagógus kompetenciája és hatása)
- Kamasz kommunikáció (Miért nehéz velük kommunikálni? Nyomasztó elvárások a kérdések mögött. Mi érdekel egy kamaszt valójában? Mi ellen tiltakozik a némasággal? Miért nem történt egész nap „semmi”? Miért nem jut el a szülőhöz az információ?)
- Hogyan védhetjük meg az erőszaktól? (Testi vagy lelki bántalmazás az utcán és az iskolában. Mit jelent a lelki agresszió? Hogyan viselkedik a bántalmazott gyerek? Védekezési stratégiák és segítségkérés. )
- Élettani lustaság (Semmi hasznosat nem csináló kamaszok. Mikor lusta egy tizenéves? Ki mit tekint teljesítménynek? Történések kint és bent. Otthoni és iskolai teljesítmény közötti diszharmónia oka)
- Párkeresés és énkeresés (Milyen párt keresnek a kamaszok? Mire várnak megerősítést visszajelzést? Egyensúly a társas kapcsolatok és a párkapcsolat között. Miért választanak náluk jóval idősebb párt? Mennyire épüljön be a családba a gyerek párja? Iskolai szóbeszédek és az összetartozás kimutatása)
- Példaképek (Vannak-e példaképeik? A kortársak közül, a felnőtt világból vagy a sztárok köréből? Ez építi vagy deformálja a személyiségfejlődést? Ki mondja meg, mi a helyes, ki a jó fej? Tisztelik-e egymást azok – pl. a szülő és a pedagógus – akik elvárják a tiszteletet?)
- Énkép és közösségi média (Milyen visszajelzéseket kapnak magukról? Reális és irreális visszajelzések. Testi és lelki torzulások a hamis énkép miatt. Mikor van szükség szakemberre? Kire tartozik a gyerek étkezése?)
- A pornófüggőség (Hol ér véget a kíváncsiság és hol kezdődik a függőség? Miért érinti jobban a fiúkat? Milyen alternatívái vannak a tiltásnak? Informatikai védelem, érzelmi és lelki felvértezés vagy logikus érvek? Hosszú távú következmények: impotencia, önértékelési zavarok, kapcsolati problémák stb. Hogyan lehet a témát feldolgozni négyszemközt és kortárscsoportban)
- Csak játék? – Játék és szerencsejáték - függőség (Játék, pénzszerzés vagy függőség? Miért csábítja a kamaszokat? Miért a fiúkat? Mit fejleszt és mit fejleszt vissza? Van-e középút a teljes tiltás és a korlátlan engedékenység között? Meddig lehet egy kamasz szabadidejének eltöltését szülői szigorral befolyásolni?)
- Tévhitek a könnyű és kemény drogokról (Túlzások pro és kontra. Tárgyilagosan az egészségügyi és jogi következményekről.)
- Kamaszkrízisek (Mikor tartozik ránk a gyerek „magánélete”? Szerelmi és baráti csalódások, intrikák, sérelmek. Mit tegyünk, ha nem kér segítséget, de szenved? Érdemes-e bevonnia családi barátokat? Hány éves korig lehet a „gyerek feje fölött” tenni az „érdekében”? Van-e értelme a szülő-másik gyerek párbeszédnek?)
- Kamaszkori intimitás (Szülői érintés és érzelmi kapcsolat kamaszkorban. Az ellenkező nemmel kapcsolatos intimitás. Miről „illik” beszélgetni a gyerekemmel? Miért vagyunk zavarban? Hogyan lehet komolyan beszélgetni kortárs közösségben? Túl a méhecskéken és a virágokon – zavarba ejtő kérdések.)
- Pénzügyek (Zsebpénz: mennyit, mikortól, feltételhez kössük-e? A pénz mint ajándék. Miért nem jó, ha túl kevés vagy túl sok? Kétes pénzszerzési lehetőségek frissen felnőtté vált tapasztalatlan fiataloknak: pilótajáték, „szürke” vagy illegális tevékenységek. Az első önálló kereset – beleszóljunk-e az elköltésébe? Pénz és pályaválasztás)
- Külföldi élet (Miben kell önállónak lennie egy hosszabb időre (nyaralni, tanulni, dolgozni) külföldre költöző kamasznak? Visszailleszkedés a családba, osztályba, egyéb közösségekbe, Ha kényszer a költözés, elvárhatjuk-e a kamasztól a szülőkkel való teljes azonosulást? Itthon hagyjuk-e?)
- Médiahasználat az iskolában és a családban (Generációk közti szakadék. Tévéző nagyik, facebookozó szülők. Lépéshátrányban az iskolák és a pedagógusok – mire jó a médiaóra? Tudunk-e egymáshoz beszélni a médián keresztül? Felvegyük-e a „digitális” kesztyűt vagy maradjunk a magunk terepén?)
- Vita vagy harc? (Kamaszhévvel vívott csaták – helyes vitakultúrával. Igazságérzet és egyéb szempontok. Érvelési kultúra és illemtan. Támogató környezet otthon és az iskolában. Mikor érdemes és mikor fölöslege kinyilvánítani az ellenvéleményünket privát és iskolai, munkahelyi környezetben? Ad-e a tanóra lehetőséget a vitakultúra fejlesztésére?)
- Bajba jutott kamaszok (Függőség, terhesség, törvénybe ütköző ügyek. Egymásra mutogatás helyett összefogás. Hogyan segíthet a szülő, ha maga is krízisbe jut? Mit tud tenni az iskola a bajba jutott gyerekért és a kortárs közösség felé való kommunikációban?)
- Teljesítmény élvezet vagy egészséges életmód? (Ki miért sportol és miért nem? Mindenkit boldogít az élsport? Mikor nem érdemes erőltetni? Sportfüggőség. Mi a fontos az iskolának, a teli dicsőségtábla vagy a jó hangulatú közös sportolás?)
- Ez vagyok én? (Az öltözködés és a viselkedés. Valóban olyan vagyok, ahogy a többiek látnak? Milyennek látnak a szüleim, a tanáraim, az iskolatársaim, a barátaim? Én akarom így vagy tőlem független mások véleménye? Lehet-e az ember mindig azonos önmagával?)
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>