HÁRMAS KÖTÉS PROGRAM 2016 SZEPTEMBERÉTŐL

Fiatalok a háztetőn ülnek, nézik a várost, Képmás magazin
Fiatalok a háztetőn ülnek, nézik a várost, Képmás magazin

Mi volt a suliban? Mi volt az edzésen? Természetesen semmi – legalábbis akkor, ha kamasz lányunk vagy fiunk a válaszadó, és mi vagyunk a kérdezők. Néha úgy érezzük, nagyon kevés információt kapunk arról, mi történik a gyerekünkkel napközben, pedig nagyon fontos lenne, hogy ne csak a jegyeik, a szobájukban uralkodó rendetlenség vagy egy-egy elkapott szó legyen a támpontunk. A tanár és az edző sincs könnyű helyzetben, ha egy csapat tizenévessel fontos dolgokról kell beszélgetnie, és valljuk be, sokszor a szülő–pedagógus kommunikáció sem az igazi. Pedig a legjobb az lenne, ha a gyereket érintő problémákról egymást segítve, támogatva lehetne beszélni. Megtartó, biztonságot és szabadságot adó hármas kötésben. Ebben szeretne segíteni új sorozatunk.

A KÉPMÁS MAGAZINBAN EZÉRT MINDEN HÓNAPBAN EGY KÉRDÉSKÖRT JÁRUNK KÖRBE, AZ ALÁBBI TÉMÁK LESZNEK TERÍTÉKEN.

Hozzászólásaikat, javaslataikat várjuk a [email protected] e-mail címre, de Facebookon is kommentálhatják a felvetett témákat.

 

  1. Hármas egység (Család-iskola-gyerek. Miért különösen fontos ennek a hármasnak a harmonikus, szeretetteljes és hatékony együttműködése kamaszkorban? Mivel akadályozza és hogyan segítheti ezt a szülő és a pedagógus?)
  2. Gyerek vagy felnőtt? (Hogyan tudjuk pedagógusként és szülőként segíteni, hogy a felnőtté válás minden területen harmonikus legyen, illetve hogyan lehet az aránytalanságok idejét „túlélni”. Meddig tart a kamaszkor? Mikor és miben támogassuk az önállóságot és mikor ne? Csavargás, bandázás, bulizás. Szülő és pedagógus kompetenciája és hatása)
  3. Kamasz kommunikáció (Miért nehéz velük kommunikálni? Nyomasztó elvárások a kérdések mögött. Mi érdekel egy kamaszt valójában? Mi ellen tiltakozik a némasággal? Miért nem történt egész nap „semmi”? Miért nem jut el a szülőhöz az információ?)
  4. Hogyan védhetjük meg az erőszaktól? (Testi vagy lelki bántalmazás az utcán és az iskolában. Mit jelent a lelki agresszió? Hogyan viselkedik a bántalmazott gyerek? Védekezési stratégiák és segítségkérés. )
  5. Élettani lustaság (Semmi hasznosat nem csináló kamaszok. Mikor lusta egy tizenéves? Ki mit tekint teljesítménynek? Történések kint és bent. Otthoni és iskolai teljesítmény közötti diszharmónia oka)
  6. Párkeresés és énkeresés (Milyen párt keresnek a kamaszok? Mire várnak megerősítést visszajelzést? Egyensúly a társas kapcsolatok és a párkapcsolat között. Miért választanak náluk jóval idősebb párt? Mennyire épüljön be a családba a gyerek párja? Iskolai szóbeszédek és az összetartozás kimutatása)
  7. Példaképek (Vannak-e példaképeik? A kortársak közül, a felnőtt világból vagy a sztárok köréből? Ez építi vagy deformálja a személyiségfejlődést? Ki mondja meg, mi a helyes, ki a jó fej? Tisztelik-e egymást azok – pl. a szülő és a pedagógus – akik elvárják a tiszteletet?)
  8. Énkép és közösségi média (Milyen visszajelzéseket kapnak magukról? Reális és irreális visszajelzések. Testi és lelki torzulások a hamis énkép miatt. Mikor van szükség szakemberre? Kire tartozik a gyerek étkezése?)
  9. A pornófüggőség (Hol ér véget a kíváncsiság és hol kezdődik a függőség? Miért érinti jobban a fiúkat? Milyen alternatívái vannak a tiltásnak? Informatikai védelem, érzelmi és lelki felvértezés vagy logikus érvek? Hosszú távú következmények: impotencia, önértékelési zavarok, kapcsolati problémák stb. Hogyan lehet a témát feldolgozni négyszemközt és kortárscsoportban)
  10. Csak játék? – Játék és szerencsejáték - függőség (Játék, pénzszerzés vagy függőség? Miért csábítja a kamaszokat? Miért a fiúkat? Mit fejleszt és mit fejleszt vissza? Van-e középút a teljes tiltás és a korlátlan engedékenység között? Meddig lehet egy kamasz szabadidejének eltöltését szülői szigorral befolyásolni?)
  11. Tévhitek a könnyű és kemény drogokról (Túlzások pro és kontra. Tárgyilagosan az egészségügyi és jogi következményekről.)
  12. Kamaszkrízisek (Mikor tartozik ránk a gyerek „magánélete”? Szerelmi és baráti csalódások, intrikák, sérelmek. Mit tegyünk, ha nem kér segítséget, de szenved? Érdemes-e bevonnia családi barátokat? Hány éves korig lehet a „gyerek feje fölött” tenni az „érdekében”? Van-e értelme a szülő-másik gyerek párbeszédnek?)
  13. Kamaszkori intimitás (Szülői érintés és érzelmi kapcsolat kamaszkorban. Az ellenkező nemmel kapcsolatos intimitás. Miről „illik” beszélgetni a gyerekemmel? Miért vagyunk zavarban? Hogyan lehet komolyan beszélgetni kortárs közösségben? Túl a méhecskéken és a virágokon – zavarba ejtő kérdések.)
  14. Pénzügyek (Zsebpénz: mennyit, mikortól, feltételhez kössük-e? A pénz mint ajándék. Miért nem jó, ha túl kevés vagy túl sok? Kétes pénzszerzési lehetőségek frissen felnőtté vált tapasztalatlan fiataloknak: pilótajáték, „szürke” vagy illegális tevékenységek. Az első önálló kereset – beleszóljunk-e az elköltésébe? Pénz és pályaválasztás)
  15. Külföldi élet (Miben kell önállónak lennie egy hosszabb időre (nyaralni, tanulni, dolgozni) külföldre költöző kamasznak? Visszailleszkedés a családba, osztályba, egyéb közösségekbe, Ha kényszer a költözés, elvárhatjuk-e a kamasztól a szülőkkel való teljes azonosulást? Itthon hagyjuk-e?)
  16. Médiahasználat az iskolában és a családban (Generációk közti szakadék. Tévéző nagyik, facebookozó szülők. Lépéshátrányban az iskolák és a pedagógusok – mire jó a médiaóra? Tudunk-e egymáshoz beszélni a médián keresztül? Felvegyük-e a „digitális” kesztyűt vagy maradjunk a magunk terepén?)
  17. Vita vagy harc? (Kamaszhévvel vívott csaták – helyes vitakultúrával. Igazságérzet és egyéb szempontok. Érvelési kultúra és illemtan. Támogató környezet otthon és az iskolában. Mikor érdemes és mikor fölöslege kinyilvánítani az ellenvéleményünket privát és iskolai, munkahelyi környezetben? Ad-e a tanóra lehetőséget a vitakultúra fejlesztésére?)
  18. Bajba jutott kamaszok (Függőség, terhesség, törvénybe ütköző ügyek. Egymásra mutogatás helyett összefogás. Hogyan segíthet a szülő, ha maga is krízisbe jut? Mit tud tenni az iskola a bajba jutott gyerekért és a kortárs közösség felé való kommunikációban?)
  19. Teljesítmény élvezet vagy egészséges életmód? (Ki miért sportol és miért nem? Mindenkit boldogít az élsport? Mikor nem érdemes erőltetni? Sportfüggőség. Mi a fontos az iskolának, a teli dicsőségtábla vagy a jó hangulatú közös sportolás?)
  20. Ez vagyok én? (Az öltözködés és a viselkedés. Valóban olyan vagyok, ahogy a többiek látnak? Milyennek látnak a szüleim, a tanáraim, az iskolatársaim, a barátaim? Én akarom így vagy tőlem független mások véleménye? Lehet-e az ember mindig azonos önmagával?)
 

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti