Nagy semmit, jó pénzért – az influenszer-jelenségről
Te gondoltál arra, miközben a kádban ücsörögtél egy hosszú, dolgos nap után, hogy inkább abból kellene élned, hogy eladod a fürdővizedet? Nem? Én sem! Egy Insta-sztár viszont igen, és három nap alatt 4,5 millió forintnak megfelelő összeget keresett vele. Ez az influenszer-jelenség egyik legsötétebb bugyra, de akadnak azért olyan közösségi médiasztárok, akik a közjó szolgálatába állítják a népszerűségüket.
Az influenszer leegyszerűsítve egy olyan ismert ember, aki valamilyen hatással, befolyással van másokra, és sokezres követőtáborral rendelkezik a közösségi médiában.
Belle Delphine magát alternatív influenszernek tartja, és többnyire arról híres, hogy nagyon sok energiát fektet abba, hogy úgy nézzen ki, mint egy mangafigura (japán képregényhős). A fiatal Insta(nt) sztár a közelmúltban feltöltött egy videót, amin megfürdik, majd kis tégelyekbe öntötte a vizet, és 9 ezer forintnak megfelelő angol fontért áruba bocsátotta az interneten. Belle összesen 500 tégelyt értékesített, és három nap alatt az egész készletet eladta.
Az influenszerek ismertsége mára elérte a hollywoodi filmcsillagokét. A közösségi média sztárjai magas színvonalon élnek az Instagramnak, Facebooknak és YouTube-nak köszönhetően.
Bár a technológia elméletileg lehetővé teszi, hogy bármelyikünk sokmilliós nemzetközi rajongótáborra tegyen szert és akár a fürdővizéből is megéljen, de a siker mögött általában profi marketingstratégia áll.
Hogy lesz az influenszerkedésből pénz?
A legtöbb netes sztár abból él, hogy különböző termékeket reklámoz a közösségi médiában, de a videómegosztóktól is komoly összegeket kapnak. Ha a youtuberek engedik az oldalnak, hogy hirdetéseket helyezzen el a videóikban, akkor a videómegosztó fizet a megtekintések után. A 24.hu kiszámolta, hogy egy közepes méretű követőtáborral rendelkező hazai véleményvezér, akinek 50 ezer követője van, nagyjából 50–275 ezer forint közötti összeget kérhet el posztonként.
A hírnevet jóra is lehet használni
Magyarósi Csaba vlogger az Appleblog, valamint az Egy nap a városban blog alapítója, az I love Balaton főszerkesztője és a Zöldítsük ki Budapestet mozgalom kezdeményezője. Áprilisban ő lett a Cif Ragyogjon Magyarország Programjának reklámarca. A kezdeményezés célja, hogy a közösségi életterek tiszták legyenek. Ezáltal a közterek, parkok, homlokzatok, térplasztikák visszanyerik eredeti vonzerejüket, és a hétköznapok apró örömforrásaivá válnak az ott élők számára.
A népszerű vlogger YouTube-csatornájának köszönhetően negyedmillió feliratkozónak juttatja el azt az üzenetet, hogy tiszta környezetben mindenki jobban érezheti magát.
„Bezzeg az én időmben…”
A valóságshowk és a közösségi média megjelenésével elindult egy folyamat, ami új típusú ambíciót ültet el a fiatalokban: az, hogy vagy, hogy létezel, már önmagában érték, és rongyosra keresheted magad azzal, hogy nem csinálsz semmit.
De ez valójában keveseknek sikerül, a legtöbben kipróbálják a műfajt, és amikor jön a kudarc, visszaállnak a normál kerékvágásba. Nem tudom elképzelni, hogy egy netes sztár 10–20 év múlva is meg tudjon élni influenszerként, főleg azért nem, mert a hírnevüket sokkal inkább köszönhetik a külsejüknek vagy a provokatív viselkedésüknek, mint a mondanivalójuknak. Kétségtelenül ijesztő, amikor az ember azt látja, hogy a „futkosó ánusz/vagina kihívást teljesítők videójára (a férfiak a hátsó felüket, a nők a nemi szervüket mutatva ugranak az objektívre) milliók kíváncsiak, de ez nem jelenti azt, hogy az új generáció értéktelen. Nagyszerű vívmányai vannak a 21. századnak, és a „mai fiatalok” már digitális bennszülöttek, vagyis már gyerekként olyan képességekre tesznek szert, amelyek számomra olyan elérhetetlennek tűnnek, mint egy hét alatt megtanulni kínaiul.
A tinik kedvenc videóit böngészve (a fürdővizes lány extrém eset, a legtöbb videó divattippekről vagy egyszerű kommentárokról szól) azt látom, hogy már egészen fiatalon nagyon ügyesen bánnak a számítógéppel, próbálgatják az effekteket, rendeznek, szerepeket játszanak, vágnak.
Ki tudja, mennyi értéket fognak még létrehozni ezzel a határtalan kreativitással, technológiai tudással, amivel már egészen fiatalon kezdeni akarnak valamit!
Szerintem nem Belle Delphine az első olyan kattant (vagy gátlástalan és élelmes?) ember, aki megpróbálta eladni a fürdővizét a világtörténelemben, de az biztos, hogy ő volt az első, aki a hirdetésével milliókat el tudott érni a közösségi médiának köszönhetően, és így a nagy számok törvénye alapján talált olyan furabogarakat, akik meg is vették a „termékét”.
Az influenszer-jelenség tehát nem más, mint egy modern marketingeszköz, és csak rajtunk áll, hogy öncélúan használjuk-e, hogy meggazdagodhassunk akár a koszos fürdővizünkből, vagy a társadalmi felelősségvállalás szolgálatába állítjuk.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>