„Légy, aki lehetsz!”– pozitív pszichológia a tanteremben
Somkövi Bernadettet, a Szent László Gimnázium olasz nyelvtanárát a III. Magyar Pozitív Pszichológia Konferencián ismertem meg. Előadása – amelyet szülői fókuszú tréning követett Lukácsi Nóra és Tóth Viktor tanárok vezetésével – felkeltette érdeklődésemet az általuk oly lelkesen emlegetett MQ® (Mentality Quotient) módszer iránt.
– Előadásodat az A betű történetével kezdted. Kifejtenéd röviden, miért volt olyan nagy hatással rád „a piros toll üzenete”, és hogyan indított el tanárként a pozitív pszichológia felé?
– Az MQ® és én ebben a történetben találtunk egymásra: „Emlékezz vissza, hogyan tanultál meg írni. A tanítónő 50-szer leíratta veled az »a« betűt, aztán beszedte a füzeteket, és a piros tollával akkurátusan aláhúzta azt, amelyik nem szép, nem úgy kanyarodik, kilóg a sorból. Ma már létezik a világon olyan iskola, ahol a tanítónő ugyanúgy leíratja 50-szer a betűt, de utána odaadja neked a tollat, hogy karikázd be te a legszebbet.”
Mélyen megérintett ez a történet, hiszen nekem is van piros tollam, amellyel éveken keresztül a legnagyobb jóindulatommal azt üzentem a diákjaimnak, hogy nem elég jók.
Azonnal magamnak akartam a történetben rejlő szemléletváltást: hibaazonosítás helyett a jó működésekre koncentrálást, illetve a kontroll lehetséges megosztását.
– „A pozitív pszichológia a tanteremben” projektet dr. Kovács Eszterrel, az MQ® módszer megalkotójával indítottátok el. Mi volt a célotok?
– Az üzleti világban sikeresen működő brandet a magyar közoktatás valóságában kamatoztatni: fejleszteni az osztályom tanulóinak személyes- és szociális kompetenciáit, illetve megtámogatni a fejlesztő munkát a pozitív pszichológia legújabb, tudományos vívmányainak felhasználásával.
– Első gyakorlatként osztályfőnöki feladatot vállaltál a Szent László Gimnáziumban. Hogyan épült fel a diákok jóllétére és a személyes erősségekre fókuszáló program?
– A program első körében a résztvevők személyes kompetenciáira helyeztük a fókuszt: elindult a személyes erősségeik feltérképezése, önértéktudatuk erősítése, erőforrásaik tudatosítása. Helyzetértelmező gondolkodásukat felmértem MQ® teszttel. Ezt követően a hangsúlyt a nyelvet tanulók szociális kompetenciáira tettük: társas készségeik – kommunikáció, együttműködés – finomhangolására, illetve egy olyan „bővíts–építs” légkör kialakítására törekedtünk a nyelvórákon, amely a lehető legnagyobb mértékben támogatja a nyelvtanulást csoportos keretek között. Tudományosan bizonyított tény, hogy a pozitív érzések kiszélesítik az egyén gondolati és cselekvési repertoárját.
A diákokkal együtt dolgoztunk azon, hogy minél több pozitív érzést – érdeklődés, vidámság, öröm, büszkeség, hála, stb. – tudjanak megélni, hiszen jó hangulatban könnyebben megy a tanulás.
– Beilleszthető mindez a Nemzeti Alaptantervbe?
– A nyelvi alapkészségeket a belső motivációra támaszkodva fejlesztjük: kompetencia – erősségek és fejlesztendő területek, kapcsolódás egymáshoz és a nyelvtanárhoz, és autonómia, az önirányítás szabadsága. Ez tökéletes összhangban áll a NAT-ban megfogalmazott céllal: hatékony, önálló tanulás fejlesztése kulcskompetenciával az idegen nyelvtanulásban.
Sőt, a program ennél többet kínál: a nyelvtanulás–nyelvtanítás szereplői számára egyszerre teljesül az eredményesség és a jól-lét.
– A módszer nemcsak az írásbeli, hanem a szóbeli kihívásokra készülésben is segít. Hogyan?
– Mindkét esetben visszajelzést kap a diák arról, mit csinált jól, mire kell még figyelmet fordítania, így pontosan látja, hol tart. Örülni tud az elért eredményeinek, és ezekből erőt merítve tud az általa megfogalmazott cél felé haladni. Megtanulja értékelni önmaga és a társai munkáját is. Nagyon fontosnak tartom, hogy ne egy külső visszajelzés, érdemjegy alapján kerüljön be egy skatulyába.
– Első megmérettetésként egy húszperces színdarabot állítottatok össze a kilencedikes osztályoddal, ahol mindenki olyan feladatot kapott, amiben a legjobb. Mitől volt ez egyértelműen sikeres?
– A kezükbe adtam a döntést: Mindenáron nyerni szeretnének? Vagy jól szeretnék érezni magukat? Úgy szeretnének a dobogóra állni, hogy közben a jól-létükre is figyelünk? Más felkészülési stratégiát igényel a háromféle kategória.
Az utóbbit választották. Ebben erősen jelen van az együttműködés, a bizalom, a felelősség- és kockázatvállalás, illetve annak a lehetősége, hogy a közös, belülről fakadó cél elérése érdekében mindenki hozzátehet magából valami értékeset.
– Az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV) 16 diákod jutott tovább a középdöntőbe, négyszer többen, mint 10 évvel azelőtt, amikor még az MQ® módszer nélkül készítetted fel őket.
– Az MQ® fejlesztő programnak kulcsszerepe volt a háromfordulós olasz nyelvi OKTV-re felkészítő szakkör munkájában. Már az első fordulóba egy reális optimizmuson alapuló fejlesztő program előnyeit élvezve vágtak bele, így tisztában voltak erősségeikkel. Az első forduló sikere után a 16 diák együttműködésre építettük a felkészítő szakkör további munkáját: tanári irányítással, pármunkában, kiscsoportban készültek, gyakoroltak. Mindenki beadta a munkáját a közösbe: egyénileg kidolgoztak egy témát, és tizenötöt kaptak meg cserébe.
Felismerték annak az értékét, hogy a sokféle nézőpontból óriási előnyt lehet kovácsolni.
Értő füllel hallgatták egymást, hogy pozitív visszajelzést tudjanak adni a társuknak, és építő kritika formájában tudják megfogalmazni a még fejlesztendő területeket.
– Az eredmény: minden diákod továbbjutott a döntőbe – ez az összes döntős diáknak több mint felét jelentette –, és elhozták az első helyezések nagy részét. Sőt, ezt a kiemelkedő eredményt egy év múlva megismételtétek, tehát nem egyszeri sikerről van szó.
– Igen, a közös munka óriási sikert hozott: mind a 16 tanuló bejutott egy osztályból az országos döntőbe, első, második, harmadik és további fantasztikus helyezésekkel.
Ilyen kiugróan magas eredmény még nem volt a Szent László Gimnázium történetében. Egy évvel később a felkészítő munkához csatlakozott az akkori harmadikos csoportom is, és ismét 16 diákom ért kiemelkedő helyezéseket. A módszer bizonyított.
– Mi történt azóta ezekkel a diákokkal?
– Bekerültek a hőn áhított egyetemi szakokra, ahol igen nagy a túljelentkezés. Szívet melengető minden egyes beszámoló, ami tőlük érkezik sikerekről, nehézségekről, kihívásokról. Bízom benne, hogy élni tudnak majd az MQ® program üzenetével: „Légy, aki lehetsz!”.
– Más tantárgyak esetén is lehet alkalmazni, az előadáson mégis azt mondtad: nyelvtanárként könnyebb dolgod van a módszerrel, mint más tantárgyat tanítóknak. Miért?
– A módszer lényege a szemléletváltás. Minden pedagógus előtt nyitva áll, hogy a „jól működésekre” helyezze a hangsúlyt. A nyelvtanár igen szerencsés helyzetben van, hiszen a tartalom könnyen összeegyeztethető a pozitív pszichológia eszköztárával: például tulajdonságokat lehet úgy tanítani, hogy azt nézzük meg, ki miben jó, illetve miben szeretne fejlődni, a szabadidő témakörben pedig górcső alá lehet venni a személyes erőforrásokat.
– Minden pedagógus előtt nyitva áll?
– Igen. A sikereinken felbuzdulva ugyanis pedagógus-továbbképzéseket dolgoztunk ki: azt szeretnénk, hogy az MQ® módszer az ország összes pedagógusa számára elérhető legyen.
Jelenleg három tréningünk fut: Pozitív pszichológia a tanteremben, Belső motiváció és a Momentán Társulattal közös ImPro PlayshoP, amelyekre szeretettel várunk minden érdeklődőt.
– Ha ez ennyire jó és sikeres, miért nem így tanít mindenki?
– Égető szükség van arra, hogy a pályán lévő pedagógusok bővíthessék az eszköztárukat, szabadon eldönthessék, milyen irányban képzik magukat tovább, és erre megkaphassák a szükséges időkeretet és anyagi fedezetet.
Fontos lenne, hogy a folyamatosan változó világ új kihívásaival összhangban, hivatásuk fontosságának tudatában léphessenek be reggelente az osztályterembe.
Számunkra nagyon sokat jelentett, hogy a Szent László Gimnázium igazgatója, Sárkány Péter a kezdetektől fogva értéknek tekintette a munkánkat. Az MQ® teammel, Dunay Katalinnal, Lukácsi Nórával és Tóth Viktorral folyamatosan tartunk tréningeket, workshopokat.
Az igazi nagy áttörést azonban az jelentené, ha a módszer helyet kapna a tanárképzésben.
– A te munkád abból áll, hogy örülsz – mondta neked egyszer egy diákod. Az eddigi eredmények alapján most minek örülsz, örülnél a legjobban?
– Annak, hogy amikor valami újat tanulok, az a fejemben már automatikusan MQ® alapokra épül. Ennek köszönhetően inspiráló, kreatív tartalmakat tudok létrehozni olyan emberekkel együttműködve, akiket tisztelek és szeretek, akik számára szintén érték a társadalmi felelősségvállalás. Így született meg új programunk is, az ImPro playshoP, dr. Kovács Eszterrel (Skilltogo) és Harsányi Bencével (Momentán Társulat) együttműködve, amely során a pozitív pszichológiát és az improvizációs technikákat a nyelvóra izgalmas valóságává gyúrjuk.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>