Szabadtéri osztályterem és biciklihétfő? Miért ne?! – indul a Föld bajnokai pályázat

2025. 03. 11.

Egy ajkai óvodában bevezették a „biciklihétfőt”, egy budakalászi általános iskolában szabadtéri osztályteremben tanulhatnak a diákok, budaörsi középiskolások pedig házi kefírt készítenek. Közös bennük, hogy mindannyian a Föld bajnokai pályázat 2024-es győztesei. A zöld edukációs programot az E.ON Hungária Csoport idén is meghirdeti: várják a lelkes és tenni akaró óvodai és iskolai közösségek jelentkezését, akik pályázataikkal kreatív megoldásokat kínálnak a fenntarthatóság kihívásaira.

Föld bajnokai pályázat résztvevő diákok (illusztráció)
A kép illusztráció − Forrás: Freepik

Április 11-ig várják a pályázatokat

„Ma már biztosan tudjuk, mert láttuk és megtapasztaltuk, hogy rajtunk múlik, milyen jövőt teremtünk. Azok az iskolai és óvodai közösségek, akik valóban tenni akarnak a fenntarthatóságért, jelentős eredményeket érhetnek el” – vallja az E.ON. A vállalat 2023-ban hozta létre a Föld bajnokai pályázatot, amit idén már harmadik alkalommal hirdettek meg. A környezeti fenntarthatóságra nevelés népszerűsítéséhez és terjesztéséhez szeretnének támogatást adni elkötelezett és tenni akaró óvodai és iskolai közösségeknek. 

A fenntarthatóság nem álom

A projektek megvalósítására egy teljes tanév áll rendelkezésre. A pályázat összdíjazása 25 millió forint, intézményenként maximum 2,5 millió forint igényelhető. A pályázatokat április 11-ig várják. A Föld bajnokaira évente 400 intézmény pályázott az ország minden részéből, közülük eddig 29 győztest hirdettek. 27 nyertest zsűri, kettőt pedig Facebook-szavazáson a közönség juttatott a legjobbak közé. 2024-ben újabb 15 intézmény kezdte meg zöld edukációs programjait, bizonyítva, hogy a fenntarthatóság nem álom, hanem elérhető cél, amelyért közösen, de felelősséggel kell cselekednünk. Pályázni olyan egész éven át tartó közösségi projektekkel lehet, melyek központi témái a megújuló energia, az energiahatékonyság, a klímavédelem, a vizeink, termőföldjeink, erdőink védelme, a hulladék-újrahasznosítás, a természeti erőforrások fenntartható használata és a biodiverzitás.

Olyan új vagy már futó fenntarthatósági projekteket keresnek, amelyek rendszeres közösségi tevékenységekből állnak, a fentiek közül egy vagy akár több témát is érintenek, osztálytermi és/vagy kültéri megvalósításra is kiterjednek, építenek a diákok ötleteire és önálló munkavégzésére, és képesek arra, hogy bevonják a szülőket, tanárokat, esetleg a helyi közösséget is. Olyanokat, amelyet a közösség régóta tervez, esetleg folytatni vagy kiterjeszteni kíván, ehhez azonban támogatásra van szüksége.

Fontos kritérium a közösségi szemlélet, az, hogy egy egész csapat dolgozzon a pályázni kívánt fenntarthatósági szemléletű projekten, ezért egy pályázó csoport létszámát minimálisan 13 főben határozták meg. 

Egy óvodából, vagy iskolából akár több különböző projekt is érkezhet, de egy közösség csak egy pályázatot nyújthat be. 

Öttagú bíráló bizottság választja majd ki a támogatást elnyerő pályaműveket. A zsűri tagjai idén is: Ürge-Vorsatz Diána fizikus-klímakutató; Nagy Réka fenntarthatósági szakember, író (Ökoanyu); Szomolányi Katalin, a Planet Fanatics’ Network alapítója és ügyvezetője; Pokorny Lia színésznő és Guntram Würzberg, az E.ON Hungária Csoport vezérigazgatója.

Föld bajnokai pályázat nyertesek
A Föld bajnokai pályázat 2024-ben nyertes intézményeinek képviselői − forrás: E.ON Hungária Csoport

Hogy minden óvodás megtanuljon biciklizni

„Hiszünk benne, hogy ha óvodáskorban egészséges életmódra neveljük a gyermekeket, ha megtanítjuk számukra, hogyan csökkenthetjük a károsanyag-kibocsátást, akkor megalapozhatunk egy élhetőbb jövőt” – mondta kérdésünkre Ráczné Németh Csilla ajkai óvodaigazgató.

A tavalyi győztesek között volt ugyanis a Hétszínvirág Ajka Városi Óvoda is, amely Örökös Zöld Óvodaként elköteleződött a környezeti fenntarthatóságra nevelés és a szemléletformálás mellett, így a pályázat benyújtásával céljaik eléréséhez szerettek volna támogatást nyerni. Új biciklik és futóbiciklik vásárlását tervezték, valamint céljuk volt, hogy minden hozzájuk járó gyermek hatéves koráig tanuljon meg biciklizni.  

„Már az eredményhirdetést megelőző időszakban együtt örültek velünk gyermekek és szülők, valamennyi partnerünk, programunk támogatását az online kedvelések nagy számával is kifejezték” – idézte fel a kezdeteket Ráczné Németh Csilla.

„A pályázati támogatásból vásárolt kerékpárokat és futóbicikliket az első naptól használják a gyermekcsoportok. Vállaltuk, hogy óvodánkban minden gyermeket megtanítunk kerékpározni. 

A gyermekcsoportok napirendjébe beépítettük a kerékpáros foglalkozásokat, a családok számára »biciklihétfőt« hirdettünk, arra ösztönözve őket, hogy egyre többen jöjjenek legalább a hét első napján autómentesen, lehetőleg kerékpárral az óvodába.

Évszakonként kerékpáros túrákat teszünk a városban, egyre távolabbi célállomás megjelölésével. Ezekre az alkalmakra szintén meghívjuk a családtagokat is. Városunkban jól kiépített a kerékpár-úthálózat, nem titkolt célunk, hogy ennek használatára szeretnénk ösztönözni a városlakókat” – összegezte. 

Kép
Ajka óvoda
Az intézmény óvodásai az új biciklikkel− Forrás: Hétszínvirág Ajka Városi Óvoda

Sikereiken felbuzdulva, programjukat már továbbgondolták, terveik szerint a város többi óvodáját is bevonják a kerékpározás népszerűsítésébe.

Szabadtéri tanterem és tanösvény

„Ez az egész azért jó, mert nemcsak beszélünk róla, hanem valami nagy dolgot lehet tenni” – idézte fel Bárány Márta igazgatóhelyettes, mit szóltak a gyerekek, amikor elindultak a pályázaton, majd egy kisfilm is készült az iskolájukról. A Budakalászon található Szentistvántelepi Általános Iskolába körülbelül 450 gyermek jár, az ott dolgozók kiemelt feladatuknak tartják a fenntarthatóságra nevelést. A pályázatnak köszönhetően régóta dédelgetett ötleteik megvalósítása indult el, például szabadtéri tantermet alakítottak ki. 

Még ebben a hónapban megkezdődik az oktatás a szabadtéri osztályteremben, három nagy filagóriában: természet-, környezetismeret-, biológia- és földrajzórák lesznek majd a helyszínen, de egy-egy rajzóra is kivihető lesz a szabadba. 

Kép
Budakalász iskola
Fotó forrása: Szentistvántelepi Általános Iskola

A kültéri osztályterem környezetében egy diverz, vizes élőhelyet alakítanak ki, amelynek betelepítésére és a növények kiválasztására pályázatot írtak ki a tanulók között. A tó ökoszisztémájának kidolgozását a 7–8. osztályos ökoszakkörös diákok végzik, a növények betelepítésében és beültetésében pedig egy projekthét keretén belül minden gyermek részt vesz. 

„Kíváncsiak vagyunk, hogyan nézne ki az ő álomtavuk, milyen virágokat, vízi növénytársulásokat terveznének. Eközben az 1–4. osztályos tanulók mezítlábas ösvényt terveznek.” 

„A győztes pályázatokról vagy pályázati elemekről, amiket majd megvalósítunk, a tanárok, a szülők és a diákönkormányzat képviselőiből felálló zsűri közösen dönt majd” – részletezte. 

Apróságot készítenek, sok ember örömére 

„Az iskola minden egyes tanulója és a családjaik is megélhetik, milyen jó dolog valamit létrehozni. A gyerekek mindig csillogó szemmel vesznek részt a megbeszéléseken. Fontos nekik a környezetük. Azt gondolom, hogy a mai generáció környezettudatosan nevelkedik, és egy elsős gyerek ugyanolyan lelkes, mint egy nyolcadikos. A szülői munkaközösség is mellettünk áll” – fogalmazott Bárány Márta.

A projekt részeként egy közel két kilométeres tanösvényt is létrehoznak a Nagy-Kevély lábánál: kifejezetten gyermekek, családok, idősek és fogyatékossággal élők számára. Ennek tervezését fejlesztőpedagógusokból, gyógypedagógusokból, autizmusszakértőkből álló csapatuk végzi, a munka során kifejezetten speciális feladatokat keresnek az érintettek számára. 

A pedagógus kiemelte, projektjeikkel nem rövid távra terveznek. A budakalászi iskolák ismerik egymást, de a tanösvényhez terveik szerint majd Budapestről is érkeznek családok. „A gyerekek azt a pillanatot várják, amikor egy másik iskolát vendégül láthatunk majd a tónál, a mezítlábas vagy a tanösvénynél. Jó érzéssel tölti el őket, hogy valami apróságot készítünk, és azt milyen sok ember használhatja majd” – hangsúlyozta. 

Fermentálás és laskagomba-termesztés

Szintén a tavalyi nyertesek között volt a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola, az intézmény egy egész éves, „Fenntarthatóság” elnevezésű, szakkör formájában megvalósuló programtervéhez kért és kapott támogatást.

„A szakkör elindult, sok jól sikerült projekten és tanulságon vagyunk már túl. A terveink egy részét már megvalósítottuk, de még sok izgalmas projekt hátravan. Ahogy jön a jobb időjárás, egyre több időt tudunk majd kint tölteni a szabadban” – számolt be kérdésünkre Tóth-Pozsonyi Enikő projektvezető pedagógus, aki szerint a gyerekek és a szülők is nagyon örültek, hogy győztesként kerültek ki a pályázatból. 

„Gombatermesztésbe kezdtünk. 

Tavaly már voltak az iskolában csiperkéink, idén a csiperke mellett kipróbáltuk a laskagombát is. Hatalmas sikere lett, eddig már több mint öt kilogramm laskát szüreteltünk. 

Sütöttünk belőle közösen melegszendvicset, csináltunk gombás tojásrántottát is, de olyan is volt, hogy a gyerekek hazavihettek a gombából. Ennek tanulsága, hogy az iskolai körülmények között nehéz a laskának megfelelő környezetet teremteni, de megtettük, amit tudtunk, és meghálálta” – fogalmazott.

Kép
Budaörs iskola
Fotó forrása: Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola

A gombatermesztés mellett fermentáltak is: 40 kiló káposztát savanyítottak két savanyító cserépedényben és befőttesüvegekben. Nagyon jól sikerült, a gyerekek vihettek haza belőle, és van, amit még csak ezután fognak szétosztani.

„Az ember által okozott természeti károkat felelősek vagyunk enyhíteni”

„A szakkör keretében varrtunk használt függönyanyagból zöldség-és gyümölcsvásárláshoz újrahasználható szütyőket, ezeket mindig magunkkal tudjuk vinni, és nem kell a bevásárláshoz nejlonzacskót használni. Az iskolakertben növényeket ültettünk: epret, citromfüvet, zsályát, levendulát, fügét és diófákat. Szeretnénk majd szörpöt készíteni. Palántákat készítettünk elő: paradicsom-, paprika-, bazsalikom- és levendulamagok kerültek palántázóedényekbe. Kefirgombával házi kefirt készítettünk. Házi kovászt nevelünk, amivel élesztő nélkül tudunk péksüteményeket készíteni. Zöldségeket aprítottunk, amikből a kiszárításuk után házi fűszersót kevertünk” – sorolta a pedagógus.

Kép
Budaörs gimnázium
Fotó forrása: Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola

Továbbá megismerkedtek az élőhelyrekonstrukciók alapgondolatával, természetvédelmi szerepével, illetve tervezik, hogy egy csapattal elindulnak az ifjúsági PET-kupán. A közelmúltban kihelyezett szakkört is tartottak: a Garancsi-tónál csatlakoztak be a békamentésbe.

Ilyenkor egy molinókból álló „kerítést” építenek, ami megakadályozza, hogy a kétéltűek a szaporodási helyük felé igyekezve az autók áldozatai legyenek. 

Később önkéntesek viszik majd át őket az úton, hogy biztonságosan a tóhoz jussanak. 

„Ezt különösen fontosnak tartom: a gyerekek itt ismerik fel igazán, hogy az ember által okozott természeti károkat felelősek vagyunk enyhíteni” – tette hozzá. 

Jelentkezés és további információk: https://www.eon.hu/hu/rolunk/fenntarthatosag/felelosseggel-a-tarsadalomert/a-fold-bajnokai.html

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Legkedveltebbek