Három gyerekkel lett munkanélküli, ma kerámiákat készít – hátrányos helyzetűeknek ad munkát a magyar brand

2025. 01. 11.

Budapesttől mintegy 300 kilométerre keletre, az ukrán határ közelében található a majdnem ezerfős Mezőladány és Zemplénagárd. A két megye két kis falva körülbelül húsz kilométerre fekszik egymástól. Ebben a régióban köztudottan nagy az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők aránya, dolgozni főleg a közmunkaprogram keretében van lehetőség. Vannak, akik 50 kilométert vagy akár ennél nagyobb távot is kénytelenek utazni a munkavállalás, a megélhetés reményében. A helyzet javítása érdekében mindkét falut felvették a Felzárkózó Települések (FeTe) Programba. Nagy-Kuthi Sára riportja. 

A településeken működő kézműves manufaktúrákat a Magyar Református Szeretetszolgálat indította. Ezzel fix megélhetést biztosít tizenegy helyi lakosnak, akik alacsony iskolai végzettségűek, szegregátumban élő romák, közfoglalkoztatásban dolgozók vagy megváltozott munkaképességű emberek. A műhelyekben táskákat, egyéb bőr- és textiltermékeket, ékszereket és háztartási kerámiákat készítenek. Az első üzem 2022-ben nyílt meg, a textil- és kerámiaüzemben 2024 tavaszán kezdődött a gyártás. 

A kezdeményezés annyira kinőtte magát, hogy mára egy brandként, DIACONIA márkanéven fut, amely 2023 őszén született.

Jobbadni manufaktúra, bőrműves műhely, Mezőladány

„Juhász Márton, a Magyar Református Szeretetszolgálat korábbi ügyvezetője vetette fel nekem, hogy jó lenne ezeken a településeken helyi munkaerőt alkalmazva kézműves terméket előállító üzemet létrehozni” – elevenítette fel Szabó Zoltán műhelyvezető bőrdíszműves a kezdeteket. Elmondta, hogy 2022 februárjában kezdtek el dolgozni a mezőladányi műhelyben a munkatársával, Imrével. Harmadik tagként Imre felesége csatlakozott a műhely munkatársi csapatához 2023 őszén. 

„Ők az elmúlt néhány évben közmunkaprogramban dolgoztak – vagy épp abban sem. Ez teljesen kiszámíthatatlan életet jelentett – beszélt kollégái korábbi helyzetéről a műhelyvezető. Ők ma már fix munkatársai a műhelynek. – Kezdetben csak öveket készítettünk, de ma már nagyon széles a repertoár. A bőr ékszereket teljes mértékben a kolléganőm készíti – hiszen ő a női lelkével, szemével és kezével dolgozik rajtuk” – tette hozzá Szabó Zoltán.

A zemplénagárdi műhelyben kerámiák és szövettárgyak készülnek, itt összesen nyolcan dolgoznak. Ugrainé Fehérvári Zsanett, a műhely vezetője kerámiatárgyakat készít, a 2024-es tavaszi indulás óta dolgozik az üzemben. „A szakmám szerint szakács vagyok, de a postán dolgoztam mint kézbesítő. A posta bezárt, hat hónapra munkanélküli lettem” – mesélte. Elmondta, hogy kifejezetten hálás ezért a lehetőségért.

„Háromgyermekes családanya vagyok és nagy öröm számomra, hogy helyben ilyen jó munkalehetőség van. 

Nem kell innen ötven-hatvan kilométerre dolgozni járni. A közmunkaprogramon kívül más munkalehetőség abszolút nincsen. 

Itt a kerámiaműhelyben hárman vagyunk nők – mindhárman anyukák.” Zsanett elmondta, azért is örülnek a lehetőségnek, mert így a gyermekeik közelében lehetnek. A textilműhelyben ötfős csapat készíti az övtáskákat, tornazsákokat, neszesszereket.

Valós segítségnyújtás

A DIACONIA név az elesetteknek való segítségnyújtásra utal. „A Szeretetszolgálat célja elsősorban olyan lehetőséget nyújtani a rászorulóknak, amivel állandó megélhetést, jövedelmet biztosíthatunk – mondta Juhász Márton, a Jobbadni Nonprofit Kft. ügyvezetője, a Magyar Református Szeretetszolgálat Alapítvány szolgálatfejlesztési igazgatója. – A segítőszakmában klasszikus mondást mi is tartjuk, azaz mi is hálót adunk, nem halat – tehát elsősorban munkalehetőséggel szeretnénk segíteni az aktív korú lakosságnak. A biztos munkahely a kiszámítható jövedelmet, a támogató, tanulásra ösztönző közösséget, a megbecsülést és az értékteremtésben való részvételt jelenti.” 

„A FeTe programhoz kapcsolódóan még 2020-ban született meg az ilyen típusú segítségnyújtásnak és magának a műhelynek a gondolata – elevenítette fel a kezdeteket az ügyvezető. – 2022-ben a mezőladányi műhelyben két fővel indult el az üzem kísérleti termék gyártásával.” Hogy a Szeretetszolgálat saját brandet hozzon létre, utalt a márkanévre, csak később fogalmazódott meg.

„A szlogenünk: Minőségi termék, szerethető ügy” – mondta az ügyvezető. 

„Úgy tervezzük a darabokat, hogy a vásárló azért vegye meg őket, mert tetszenek neki, emellett motivált legyen, hogy jó ügyet is támogat.” Reményét fejezte ki abban is, hogy ez a jó ügy is segít abban, hogy egyre többen nyitottak legyenek rászoruló embertársaink felé. A kezdeményezés mögé beállt több ismert ember: Borbély Alexandra színésznő, Császári Zita influenszer és stylist, Rohonczi Anita influenszer és divatmagazin-fotós, valamint Molnár Miléna influenszer.

Kép
felzárkózó települések program
Fotó: Kalocsai Richárd

Bozsik Szilvia textiltervező iparművész, az EOSINE márka kitalálója, és férje, Pankotai Csaba bőrdíszműves komoly részt vállaltak a munkában: ők tervezték a tárgyakat és az arculati elemeket, emellett betanították az embereket. „Boltunk két helyen is működik Budapesten, amelyeket a MOL – Új Európa Alapítvány támogatásával tudtunk megnyitni, és lehetőségünk nyílt adventben egy pop-up standon is árulni a termékeket egy budai plázában” – említette meg az ügyvezető. Végül hozzátette azt is, hogy ha a vállalkozás talpra áll, a bevételből nemcsak a hátrányos helyzetűek foglalkoztatására fordítanak, hanem a Magyar Református Szeretetszolgálat más gyűjtéseibe is bekapcsolódnak.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Legkedveltebbek