„Ezeknek a festőknek még a kecskéjük is kék” – A győri kékfestők híre a japán császárig is eljuthatott
Történt egyszer – van annak már százharminc esztendeje is –, hogy egy perjámosi festőlegény vándorútra indult szerencsét próbálni. Éhling Péter tehetsége, szorgalma hamar megmutatkozott, és az akkoriban gyorsan fejlődő ipari városban, Győrött meg is találta a számítását. Az itt megismert szerelmét 1906 karácsonyán feleségül vette, és a Rábca mentén megalapította első kékfestő műhelyét. A Festő utcában azóta is készülnek az indigóba mártott, szemet gyönyörködtető kelmék, a szépapa örökségét az ötödik nemzedék is nagy tudással, szeretettel viszi tovább.
Gerencsér Enikő, a legifjabb kékfestő a családban, aki édesanyjával, Tóth Ildikóval, aki a negyedik generációhoz tartozik, karöltve vezet végig a parasztbarokk házban kialakított műhelyen. Érzem a festéshez felhasznált anyagok illatát, csodálom a századelős gépeket és azt a mintegy hétszáz darab, százötven évesnél is korosabb mintafát, amelyek türelmesen várják, hogy sorra kerüljenek. „Nézd, ez a kedvencem” – emel le egy csíkos, aprón pöttyözött darabot Enikő a polcról.
„Szeretem az egyszerű mintákat, mint a kis virágosat vagy a csíkosat, de legjobban a pöttyöset, amelyet a népművészetben babosnak hívunk. Látod ezen az apró pontokat? Szúrágta, attól ilyen szép, ez adja neki azt a többletet, amitől érzed, hogy évszázados darabbal alkothatsz. De itt van a csodaszarvasos vagy ezek a nagyobb virágmintásak, amelyek nem akarnak újnak és modernnek tűnni. Ezeknek a mintafáknak az értéke abban rejlik, hogy ősi motívumokkal díszítettek.”
Hallgatom ezt a huszonéves egyetemista lányt, aki az általa tervezett és készített ruhában olyan nagy tudással beszél a kékfestésről, hogy arra a Torontál vármegyei szépapa is büszke volna.
Gyakorlott mozdulatokkal mutatja a folyamatokat, miközben a színmintázási technológia gyökereiről mesél. Megtudom, hogy a kékfestés alapjai évszázadokkal ezelőtt Ázsiában már jelen voltak, onnan jutottak az európai régióba a XVI. század környékén. Magyarországon a XVII. században honosodott meg a negatív mintázási technika, kombinálva az indigófestéssel. A festőmesterek az ázsiai mintákat egyre inkább a saját népművészetükben jelen lévő motívumokkal helyettesítették, így Magyarországon a tulipános és a virágos minta lett jellemző.
Az ipari fejlődés következtében a kézi nyomást a XIX. század közepén háttérbe szorította a francia, szakaszos működésű nyomógép, a perrotine használata, amelyből egy a mai napig működik a győri festőműhelyben. Az I. majd a II. világháborút követő nagy nyersanyaghiány és a városiasodás következtében a népviseletben bekövetkezett változás tovább csökkentette a műhelyek számát. A Festő utcában árvízveszély miatt 1908-ban betöltötték a folyómedret, a vízhiány egyre több munkahely bezárását vonta maga után. Az Éhling család műhelye azonban megmaradt. Megvették az elhagyott kis üzemek mintakészleteit, eszközeit, és a folyó helyett a telephelyen végezték a mosást.
Ma már csak öt településen – Tolna, Tiszakécske, Bácsalmás, Nagynyárád, Győr – foglalkozik aktívan egy-egy család a kékfestéssel.
A „kék” család
„Ezt a munkát leginkább férfiak végezték, és aggódott is a dédapám, hogy ki viszi tovább a műhelyt, miután három lányuk született” – idézi fel a múltat Ildikó, aki látván a mesterség nehézségeit, kezdetben nem gondolt arra, hogy folytatja a családi hagyományt. A mára a népművészet mesterévé vált népi iparművész azonban a nagymama unszolására elvégezte a textilfestő tanulmányokat, átvette a vállalkozást, beleértve a harmincas években megnyitott kékfestő kisboltot is.
„Édesanyám pedagógus lett, de ő is kitanulta a mesterséget, akárcsak a többi lány, és a boltban még ma is szívesen besegít. Édesapám pedig a győri textilgyárban dolgozott, és másodállásban festett. Olyan szerencsénk volt, hogy a családba került férfiakat is mindig érdekelte a kékfestés, és tevékenyen részt vettek a munkában. A férjem sem kivétel, akinek gépészi szaktudására is nagy szükség van” – mosolyog a háttérben dolgozó Zsoltra. A régi eszközök felépítése, javítása mind az ő keze munkáját dicsérik. „És a hideget is jobban bírja, mint mi” – szól közbe nevetve Enikő.
„Nem hiába mondták azt, hogy ez a munka Szent György napjától Szent Mihály napjáig tart – folytatja Ildi. – Nem volt fűtés, emlékszem, amikor annyira hideg volt a műhelyben, hogy apám a jeget törte az üstön. Persze gyerekként minket ez nem annyira érdekelt, ott rohangáltunk az udvarban, meg a műhely körül bújócskáztunk az utcabéli gyerekekkel. Apukám ezt nem szerette, mert nagyon féltett minket.
Egyszer az egyik fiú elbújt a festőkád mögé, és amikor hazament, az anyukája nem tudta lemosni róla a kék színt. Mondta apámnak: »Jóska, csináljon valamit ezzel a gyerekkel!« Hát megfestettük a ruháját kékre, ez volt a megoldás.
A nehéz időkben, amikor édesanyám gyerek volt – előfordult, hogy tojással, jószággal fizettek a munkáért az emberek. Egyszer egy kecskét hozott valaki, az meg összevissza ugrándozott, és beleesett a kipába (festőkút). De túlélte, mert kihalászták, teljesen lemosni a szőrét azonban nem tudták. Kéken legelt a közeli réten, aztán aki meglátta, csak annyit mondott: »Ezeknek a festőknek még a kecskéjük is kék«. Ma sem árt az óvatosság, a folyamat minden lépésénél ügyelni kell a pontosságra, a tisztaságra” – hangsúlyozza, aztán részletesen beavat, miként lesz a nyersanyagból meseszép késztermék.
Önkifejezés, közösségben
A fehér természetes anyagot – len, pamut – negyvenöt percig főzik kilencven fokon. Így megszabadul az összes szennyeződéstől, a szövéskor hozzáadott segédanyagoktól. Visszakapja az eredeti hosszát és szélességét, vagyis egy harminc méteres végből lesz huszonhét méter. Kivasalják, majd jön az előrajzolás kerületmeghatározással, átlóhúzással. Ez abban segíti a kézművest, hogy tudja, hol a közepe. Mintafák segítségével a mintázóládából (sasi) felvisznek egy agyagból és gyantából álló szigetelőanyagot (pap) a textilre. Ez olyan kemény réteget képez, hogy a festés során nem kerül alá az indigós keverék. Az egész véget mintázzák, majd utána festik a három-négy méteres festőkútban, a kipában.
A festék indigó, vasgálic, mész és víz keveréke. Évekig használják az indigófürdőt, majd két-három év múltával, amikor már nem elég csak adagolni a hozzávalókat, lemerik a tetejéről a vizet, középről az indigót, amelyet újra használnak, az alsó mészréteg pedig jó a szőlőbe vagy a cseresznyefa alá, mivel pótolja a vasat. Egy kerékre, a vasráfra akasztják az anyagot S- vagy csigavonalban, így közé lehet nyúlni pálcával, hogy ne ragadjon össze, amikor kiveszik a festékből. Tizenöt-húsz percig lapul a textil a folyadékban, majd a kiemelés után oxidálódik. Először sárga, aztán zöld lesz, majd a szemük láttára válik kékké. A kívánt színmélységtől függően ismétlik a folyamatot akár hússzor is.
„Ez hosszadalmas eljárás, attól függ, hogy mennyit pihentetjük” – fűzi hozzá Ildi.
„Van egy nagynyárádi kollégánk, aki azt mondja, akkor húzza fel és engedi újra vissza, amikor a templom harangja negyedóránként kongat.”
Sokáig nem lehet bent hagyni a textilt az indigófürdőben, mert az anyag feldagad és aláfestődik, ezért kell többször ismételni a mártást és a szárítást. A festést követi a savazás ecetes vízzel, ami által egy pillanat alatt eltűnik róla a fedőmassza. Hideg vízzel öblítik át többször – a nagyon finom anyagokat a mai napig kézzel –, végül az udvaron, az erre a célra készített lécsoron szárítják.
„A vékonyabb, finomabb anyagokból sálakat, a pamutból kötényeket, ruhát, a lenvásznakból háztartási textíliákat festünk általában” – mutatja az asztalon sorakozó termékeket Enikő. A gazdag szimbólumtár teszi különlegessé a magyar kékfestést. „Nagyon szeretek tervezni, a sok tudás és háttéranyag lehetőséget ad a modernebb és a hagyományos mintázatú textilek tervezésére is. Ez számomra az önkifejezés eszköze, amely rengeteg kreatív lehetőséget rejt. Ha elrontottam a festést, akkor szabással úgy alakítom, hogy mégis jól nézzen ki. A legjobb az, amikor igazán beindul a műhelymunka, és együtt fest az egész család. A nagyi is itt van, a nővérem is a férjével, és mindenki tudja, hogy mi a dolga. Nagyszerű érzés ez. Ja, és most született meg az unokaöcsém, szóval megdőlt a lányrekord a családban, de szerintem majd ő is, és az én gyerekeim is tovább viszik a kékfestést, ha meglesz bennük az az indíttatás, amelyet mi is éreztünk kicsi gyermekkorunktól fogva.”
Bárhol a világban kuriózum
Enikő alapdiplomája – vizuális kommunikáció – megszerzése után, jelenleg kulturális menedzsment szakirányon tanul a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Az is foglalkoztatja, hogy miként lehetne a szellemi tulajdont, a népművészetet jogilag jobban védeni és előtérbe helyezni. Szeretne egy olyan alkotóközösséget létrehozni, amelybe más művészeti ágból is bekapcsolódnak emberek. Fontos számára, hogy a kékfestésre ne csak hagyományként, hanem művészeti formaként tekintsenek az emberek, amit a hétköznapi öltözködésbe, lakáskultúrába is be lehet emelni. Tapasztalata szerint, kezd kialakulni egy olyan tudatos vásárlói réteg, amelynek fontos, hogy vásárlási döntéseikkel ne a túlfogyasztást, hanem egy hagyományt támogassanak.
Igaz ugyan, hogy a kékfestés sok eszközt és műhelyt igénylő tevékenység, „de ami itt készül, azt még a következő nemzedékek is használhatják vagy hordhatják”. És nemcsak Magyarországon, hanem bárhol a világban. Egy alkalommal betért a műhelybe egy japán hölgy, aki nagy szakértelemmel válogatta a méterárut.
Kiderült, hogy Hirohito császár kimonókészítő csapatának a tervezője volt. A magyar koronás textíliát választotta, hiszen tudta, hogy ez ősi, magyar motívum. Azóta már valószínűleg a japán császári család ruháit díszíti.
Az év során számtalan meghívás és bemutató kíséri a győri kékfestő család életét. Szeretnének egy látogatóközpontot kialakítani a Festő utcában, hogy egész évben fogadni tudják a gyerekeket és az érdeklődőket. Vágyuk, hogy megmutathassák az 1900-as évek elejéről megmaradt régi eszközöket, és méltó módon megismertessék az Unesco Szellemi Kulturális Örökség részeként számontartott kékfestést, amely egyszer talán a hungarikumok között is elfoglalhatja megtisztelő helyét.
Ez a cikk a Képmás magazin 2024. júniusi számában jelent meg. A magazinra előfizethet itt.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>