„Az egész egy marihuánafogyasztóknak szóló honlappal kezdődött” – Tóth Bálint és az ügyek, amelyek mellé odaáll
Egy klip forgatását tervezgettük a zenekarral, amikor összesodort vele az élet. Olyan természetességgel gondolta tovább a szinte meg sem született elképzeléseimet, hogy gyorsan a forgatás gyártásvezetője lett. De a helyszínek, kamerák és operatőrök szervezésénél jobban érdekelte, hogy önmagán túlmutató mondanivalója is legyen a klipnek, hogy összekössük a forgatást a jótékonysággal. Így alakult, hogy a zenekarunk által sokszor látogatott Tarnabodról meghívtuk Budapestre a mélyszegénységben élő gyerekeket egy napra. Zenekarostul és operatőröstül felforgattuk velük a játszóházat, beugráltuk minden sarkát, bedaloltuk a nap minden percét. Közben észrevétlenül leforgott a klip is, és megmaradt az örökkévalóságnak, ahogy a zsákfaluból érkezett gyerek, a belvárosi csillogó ruhás táncoslány, a budai énekesnő lánya és a nagyszínpadokhoz szokott zenész együtt játszik. Mert a játékban nincsenek különbségek.
Ilyen ügyekkel foglalkozik Tóth Bálint.
Filmeket, klipeket hoz össze társadalmi ügyek és segítő szervezetek mögött állva, de azt mondja, a film hasznos eszköz, hogy olyanok, akik nem látnak kiutat életük útvesztőjéből, magukra találjanak. Hisz abban, hogy szakemberek segítségével kell és lehet olyan filmeket alkotni, amelyek hasznára válnak a kezdeményezőnek és a közösségnek is. Hogy a jól elmesélt történeteknek ereje van, hatásukra a társadalomban erősödik az empátia, a civil szervezetek és ügyek ismertsége nő, az önkéntesek és adományok száma gyarapodik. Az Északi Támpont Egyesülettel forgatott társadalmi témájú kisfilmjeik sorra nyerik a díjakat a filmfesztiválokon is. De talán ennél is fontosabb az állami gondozottaknak tartott Önismereti Filmes Műhely.
Az egész sok évvel ezelőtt kezdődött, egy marihuánafogyasztóknak szóló honlappal. A marketingtanulmányokat éppen befejező Bálint és barátai úgy gondolták, a drogprevenció első és legfontosabb lépcsőfoka a tájékoztatás. Így került Bálint a civil szférába, a drogprevencióba. A civil szervezetek többsége ennél jóval emészthetőbb témákkal foglalkozik, a kiskutyák vagy a beteg gyerekek segítése mindig könnyebben kommunikálható. A droghasználókat elítéli és felelőssé teszi a társadalom, így sokkal nagyobb kihívás a róluk szóló segítő kommunikáció.
A 2000-es évek elején, jóval a mai online programok előtt létrehoztak egy virtuális játékot, amelyben ha a karakter bűncselekményt követett el vagy droghoz nyúlt, a külleme és a képességei is megváltoztak.
A komoly szakértői háttérrel és minisztériumi támogatással megalkotott játék alapja az a gondolat volt, hogy egy olyan ügyben, amelyben pont a felelősség előli menekülés az érintettek célja, vigyék le arra a szintre a kommunikációt és a segítségnyújtást, ahol a játékon keresztül sokkal direktebben és hatásosabban átmegy az információ. Ez a nagyon újszerű kommunikációs program, ami még a betárcsázós internet korszakában tört be, sikert aratott szakértői körökben és a fiatalok között is. Sajnos, az internet egy olyan gyorsuló és fejlődő tér volt akkoriban, hogy állandó fejlesztésre szorult volna az újabb és újabb böngészőkkel való versenyfutás, erre azonban nem volt meg a háttér, így a program lassan elavult.
Bálint időközben rádióműsort is indított a témában, szakértőket és érintetteket ültetve egy mikrofon elé. A műsor révén találkozott Nagy András újságíróval, aki épp egy Kis-nagy emberek című filmsorozatot készült csinálni hétköznapi hősökkel, és ehhez keresett partnernek civil szervezeteket. Bálint, aki mindig is híd volt alkotók és szervezetek között, itt is megtalálta a feladatot, és el is készült a filmsorozat Karmák címmel. A mára 11 részből álló kisfilmsorozat társadalmi problémákat, civil szervezetek dolgozóit vagy klienseit mutatja be, hétköznapi embereket, akik fáradhatatlanul küzdenek a nehézségekkel és nyújtanak kezet bajban lévőknek. A kisfilmek szinte azonnal meghívást kaptak filmfesztiválok és konferenciák programjába és sorozatban nyerték a díjakat. De ami ennél is fontosabb, elindult a kommunikáció sok, addig csenddel körülvett társadalmi problémáról, hátrányos helyzetű csoportról.
Ráadásul olyan konkrét eredményekkel is járt a kampány, mint hogy a sorozat egyik hőse, a szegénységben élő Virág Tünde egyéves ösztöndíjat kapott egy svájci finanszírozó segítségével.
Az addig is társadalmi kommunikációval foglalkozó Északi Támpont egyesületen belül elindult a filmek gyártása, és kitermelődött melléjük egy olyan filmes és újságíróréteg, amelynek tagjai munkahelyükön nem tudták megélni a kreativitásukat. Itt bármilyen szívükhöz közeli témához megteremtik a hátteret.
Bálint másik fontos ügye az Önismereti Filmes Műhely, ahol intézetis gyerekek profi filmesekkel készítenek közösen kisfilmeket. Ebből a fiatal filmesek is profitálnak, mert forgathatnak, kereshetik a kreatív megoldásokat, a gyerekeknek pedig az alkotás örömét adják, ami fejleszti az önértékelésüket, megtanítja a csapatmunka erejét, jövőképet ad nekik. A munka során életmintát is kapnak, és a tudást, hogy ha energiát raknak valamibe és megdolgoznak érte, annak eredménye lesz. Így született meg Chilton Flóra fiatal filmes rendezésében a gyerekekkel közösen írt és készített Válaszúton című film, amely sikerrel járja a komoly nemzetközi filmfesztiválokat is.
Ahogy hallgatom Bálintot, érzem, ahogy egyre könnyebben veszem a levegőt. Mély meggyőződéssel mondja ugyanis, hogy amíg ennyi jó ember foglalkozik azzal, hogy a bajban lévőket segítse, addig nem lehet nagy baj a világban.
Dolgozott cégeknél is korábban, de igazán az egyesületben találta meg önmagát. Míg a cégeknél termékek vannak, itt ügyek. Egy olajos magot vagy egy téli gumit eladni is érdekes feladat volt, de egy ügyben hinni lehet, és a hírét eljuttatni azokhoz, akik nem tudnak róla, de jobb lesz az életük attól, hogy megismerik.
Boldogabb, bár anyagilag bizonytalanabb élete van, amióta a nonprofit oldalon dolgozik. A fontos témák, a jó emberek, a hálás gyerektekintetek és megerősítő visszajelzések bőven kárpótolják.
Persze közben arról álmodik, hogy a kettő, a megbecsültség és az anyagiak egyszer együtt fognak járni.
Egy pillanatra megállt a kezem a billentyűk fölött… Bálintról akartam írni, de ügyekről meséltem. A cikk mégis róla szól. A láthatatlan emberről az ügyek mögött, aki összekötő híd filmes szakemberek és filmre érdemes sorsok közt, védőháló, hogy közben senki ne sérüljön, történetek vigyázója és a történetekkel beszélgetések indítója. Olyan beszélgetéseké, amelyek végén megértés és elfogadás vár.
Ez a cikk a Képmás magazin 2021. márciusi számában jelent meg. A lapra előfizethet itt>>
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>