ADHD - Életre szóló feladat

Az iskolai magatartási és teljesítményproblémák hátterében meghúzódó egyik igen gyakori tényező az ADHD tünetegyüttese, amit a köznyelv hiperaktivitásnak nevez. A gyermekek és serdülők 5 százalékát érinti, és kevésbé közismert, hogy nagyon gyakran nyúlik át a felnőttkorba is, jellegzetes munkahelyi, párkapcsolati és mindennapi életvezetési zavarokat okozva. 

kamaszok, tinédzserek
kamaszok, tinédzserek

Kép: Pixabay.com

Az angol elnevezésből származó mozaikszó a túlmozgékonyság és figyelemzavar, az indulat, a külső és belső késztetésekre adott viselkedéses válasz kontrolljának zavarát takarja. Mindez az érzelmek szabályozásának és a célirányos tevékenységek megtervezésének és megvalósításának nehezítettségét is jelenti.

Ezek a gyerekek és felnőttek szétszórtak, szervezetlenek, szertelenek, szórakozottak, sokan közülük nagyon elevenek, indulatosak, türelmetlenek, egyesek kifejezetten érzékenyek. Gyakran nem képesek adottságaikat kibontakoztatni, céljaikat beteljesíteni. 

Ráadásul segítség nélkül, további gondok-bajok ütik fel a fejüket az életükben. Amennyiben nem részesülnek időben megfelelő támogatásban, szükség esetén hatékony kezelésben, elkerülhetetlenül pszichológiai problémák (alacsony önértékelés, motiválatlanság, a kortárskapcsolatok zavara), sokuknál életvezetési zavarok (munkahelyi, párkapcsolati problémák, kriminalitás, balesetek), 80%-nál pszichiátriai kórképek (depresszió, pánik, függőségek), több, mint felüknél testi betegségek (elhízás, szív-érrendszeri betegségek) lépnek fel. Nem elhanyagolható az egyént, a családot és a költségvetést érintő járulékos gazdasági teher sem.

Jó hír az, hogy ma már több hatékony módja is van ezen jellegzetes alkati sajátosságokkal rendelkező gyermekek és felnőttek megsegítésének. A hatékony segítség első feltétele az időben történt felismerés, kivizsgálás és a korán elkezdett és megfelelően ütemezett kezelés. Ennek alapja pedig a gyermekkel és családjával kapcsolatba lépő szakembereknek, ill. maguknak a szülőknek a tájékozottsága.

Mik a szokásos panaszok?

A pedagógus szerint a gyerek nem figyel órán, nem fejezi be a feladatait, rosszul teljesít képességeihez képest, folyton kotyog, nyüzsög, csapong, elhagyja dolgait, álmodozik, nem tartja be a szabályokat, nem vagy alig irányítható. Otthon nem akar sem házi feladatot sem házi munkát csinálni, kerül minden erőfeszítést, halogat, túlérzékeny, mindenen bepöccen, agresszív, durva, feledékeny, dacos, nem vállalja a felelősséget dolgaiért – mindig más a hibás. Kisebb korában nem lehet vele boltba menni, több felnőttet is leköthet, lefáraszthat. Kamaszkortól kezdve sokuk inkább belül pörög, mint kívül, folyton jár az agyuk, a lányoknak a szájuk, de szétszórtságuk, egyenetlen teljesítményük, ingerlékenységük többnyire megmarad, és a másodlagos károsodásokkal együtt életminőségüket, kapcsolataikat negatív irányba befolyásolja.

A fiúk esetében négyszer gyakrabban diagnosztizálnak ADHD-t. Ennek oka, hogy míg a fiúk elevenebbek lesznek, nehezebb kezelni őket, addig a lányok, akik sokszor csak figyelemzavarosak, visszahúzódóbbak, depressziósabbá, magukba fordulóbbá válnak, így sokkal nehezebb náluk felismerni a bajt.

Felnőtt korukra a dignosztizált eseteket tekintve a nemek aránya kiegyenlítődik. Azt, hogy nem gyermekbetegség, mutatja a nehézségek felnőttkorra való áthúzódásának magas aránya: az érintettek több mint 50%-ának okoznak továbbra is komoly nehézségeket az ADHD mögött meghúzódó jellegzetes neurobiológiai működészavarok. A felnőttek nagy részét másodlagos betegségeik (hangulatzavar, szorongás) miatt kezelik, emiatt állapotukban csak részleges javulás következik be.

Az ADHD-s gyermek aktuális állapotát időről időre (3–6 havonta) felül kell vizsgálni. Az ADHD képe az idegrendszer érésével, egyéb külső és belső hatásokkal alakul. A változásokkal együtt a családtagoknak is újabb és újabb kihívásokkal kell szembenézniük, meg kell tanulniuk utánajárni a szakmai segítségeknek és élni velük, folyamatosan gondoskodni arról, hogy legyen energiájuk elfogadni, kezelni, segíteni az érintett gyermeket vagy felnőttet.

A hiperaktív, figyelemzavaros gyerekek kivizsgálása és ellátása komplex, multidiszciplináris, különböző szakemberekből álló teamet, többféle különböző hatásmódú terápiát igényel. A Bethesda Gyermekkórház nemrég felújított és kibővített ADHD Ambulanciáján jelenleg javarészt részmunkaidős szakemberek dolgoznak, köztük gyermekpszichiáter, klinikai gyermekpszichológus, neuropszichológus, gyógypedagógus, családterapeuta, művészet-terápiás foglalkoztatói képzettséggel, alapvetően pedagógiai alapvégzettségű és ráépített mentálhigiénés képzettséggel rendelkező mentálhigiénés asszisztensek. Emellett egy számban és lelkesedésben jelentős önkéntes pszichológus-csapat is támogatja a szakmai munkát. Szeptember 17-én indult az első támogató csoport ADHD-s gyermekek szülei számára. Korábbi ill. külső tapasztalatok alapján ezekből később önsegélyező szülői csoportok is kialakulhatnak.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti