„Olyan léptékű ügyekkel kell foglalkoznunk, amelyek bankunk társadalmi szerepéhez és méretéhez is méltók”

Magyarország egyik vezető hitelintézeteként az MBH Bank a társadalmi felelősségvállalás elkötelezett bajnoka. Kevés hazai vállalat mondhatja el magáról, hogy CSR-tevékenysége olyan sokoldalú, mint az MBH Banknak, amelynek társadalmunk számos  égető problémájára van válasza és legalább egy programja. Kutas Istvánnal, az MBH Bank kommunikációs ügyvezető igazgatójával a bank CSR-stratégiájáról, értékőrző tevékenységéről és missziójáról beszélgettünk.

MBH munkatársai mézeskalács-sütésen
Az MBH munkatársai egy jótékonysági mézeskalács-sütésen, amit a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel szerveztek – Fotó: MBH Bank

Hogyan alkották meg az MBH Bank CSR-stratégiáját, és milyen szempontokat vettek figyelembe, amikor kiválasztották a felkarolandó ügyeket, programokat?

CSR-stratégiánk gyökerei egy speciális helyzetből nőttek ki, hiszen az MBH Bank három, nagy történelmi hagyományokkal rendelkező bank fúziójából jött létre. Ezek mindegyike rendelkezett saját CSR-programmal és olyan jó gyakorlatokkal, amelyeket mindenképpen tovább akartunk vinni. Ilyen volt a Budapest Bank Dobbantó programja, amely vállalkozónőket mentorált, az MKB Bank Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálattal közös ösztöndíjprogramja, amelynek keretében hátrányos helyzetű, tehetséges gyermekeket támogatott, illetve a Takarékbank környezetvédelmi kezdeményezései. Ezeknek az integrálása hosszabb folyamatot igényelt, hiszen a bankok egyesülésével azok eltérő CSR-stratégiáját közös nevezőre kellett hozni. Az ügyfeleink és a dolgozóink körében több kutatást is végeztünk arra vonatkozóan, hogy számukra mit jelent a társadalmi felelősségvállalás, milyen ügyek támogatásában látnák hitelesnek a bankot. Magyarország második legnagyobb bankcsoportjaként úgy éreztük, olyan léptékű ügyekkel kell foglalkoznunk, amelyek a bank társadalmi szerepéhez és méretéhez is méltók. 

Végül melyek lettek az MBH Bank CSR stratégiájának alappillérei?

A hitelintézetünk a korábbi tagbanki kezdeményezések, az ügyfelek és munkavállalók körében végzett kutatások, illetve az ESG-stratégia mentén négy pillért határozott meg a stratégiájában. Az első pillér a társadalmi felzárkóztatás a hátrányos helyzetűek megsegítésére olyan programokkal, mint az MBH Tudatos Segítség Programja vagy az MBH Ösztöndíj.

A stratégiánk második pillérét az a cél adja, hogy hozzájáruljunk a pénzügyi tudatosság és a digitális írástudás szintjének növeléséhez, ezzel csökkentve az egyenlőtlenségeket. Ennek érdekében indítottuk az MBH Dobbantó programját női vállalkozóknak, a középiskolásoknak és az egyetemistáknak pedig a pénzügyi tudatosságot növelő MBH Junior Digitális Programot és a Nagy Banktudós tesztet.

A harmadik pillért az jelenti, hogy a bank a fenntartható gazdasági működés megteremtésében kiemelt szerepet vállaljon Magyarországon, többek között a munkavállalói bevonásával. Ennek jegyében indítottuk útjára a „Fenntartható Jövő Bankja” programot és csatlakoztunk a Mastercard Green Friday kezdeményezéshez, amely a tudatos vásárlásra hívja fel a figyelmet. 

Munkatársaink között hatalmas sikere volt tavaly az MBH Erdő akciónak is: tízezer őshonos facsemetét ültettünk 140 önkéntes kollégánk részvételével a Dél-Dunántúlon. 

A szakmai partner bevonásával telepített facsemeték várhatóan 2025-re teljes, 2,5 hektáros erdővé fejlődnek majd, ami a becsült számítások szerint 100 éves távlatban több mint ezer tonna szén-dioxidot köt majd meg.

Bankunk társadalmifelelősségvállalás-stratégiájának negyedik pillére a képzőművészet és a hozzá kapcsolódó tevékenységek támogatása: fiatal tehetségeket kutatunk fel és gondozunk, az MKB Bank műgyűjteményét széles közönség számára elérhetővé tesszük, és ezt a célt szolgálja a Művészet Támogatásáért és Fejlesztéséért Alapítvány létrehozása és működtetése.

Kép
Kutas István MBH Bank
Kutas István – Forrás: MBH Bank

Mennyire tudnak kapcsolódni a dolgozóik a CSR-programjaikhoz tapasztalataik szerint?

A kollégák nyitottak arra, hogy részt vegyenek a bank különböző társadalmi szerepvállalási programjában, erre igény is van a részükről, jellemzően mindenki a saját lehetőségei szerint támogatja azokat: van, aki a pénzügyi tudását ajánlja fel és tart előadást fiataloknak, mások karácsonyi ajándékok csomagolásában vesznek részt vagy süteményt sütnek, tárgyi adományt gyűjtenek. Olyan sikeres önkéntes programok vannak mögöttünk, mint a Magyar Bankszövetség által életre hívott Banki Véradók Hete. Büszkék vagyunk rá, hogy az elmúlt két év alatt kollégáink közül összesen közel ötszázan tűrték fel az ingujjukat a nemes cél érdekében. 2023-ban vettünk részt először a Magyar Nemzeti Bank „Add jobb helyre az apródat!” érmevisszagyűjtési kampányában, amelynek egyik kedvezményezettje partnerünk, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat. De említhetném a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel közös karitatív akcióinkat is: a jótékonysági ruhagyűjtést, amelynek eredményeként 60 zsák ruhaneműt sikerült összegyűjteni, vagy az adventi jótékonysági programokat – mézeskalácssütést, ételosztást, ajándékcsomag-összekészítést –, amelyek célja az adományozás és a társadalmi szolidaritás ösztönzése volt a bank munkatársainak körében. 

A CSR-tevékenységükben hogyan tudnak kapcsolódni más partnerekkel, milyen értékek mentén alakítják ki az együttműködést, és hogyan zajlik a közös munka?

Vannak olyan együttműködések, amelyeknek már hagyománya van, ilyen a partnerségünk a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel (MÖS). Az MBH Bank és a MÖS 2023 májusában kötött együttműködési szerződést, amelynek keretében a bank évi 100 millió forinttal támogatja a Segélyszervezetet. A közös együttműködés részeként indítottuk útnak az MBH Tudatos Segítség Programot, amely a Segélyszervezet Országos Segélyközpontján keresztül családok tízezreinek megsegítéséhez járul hozzá. A partnerség olyan modellek kialakítását teszi lehetővé, amelyek nemcsak az azonnali segítségnyújtásra fókuszálnak, hanem a pénzügyi és energetikai tudatosságra, valamint az elszegényedés megelőzésére is hangsúlyt helyeznek. 

Az MBH Bank társadalmi felelősségvállalási stratégiájának fontos eleme a fiatalok pénzügyi és digitális edukációja is, ezért a hitelintézetünk 2023 őszén partnerséget kötött a Skool csapatával, hogy egy átfogó digitális kompetencia-fejlesztő programsorozatot indítson az általános- és középiskolás gyerekek számára. 

A program alatt az iskolai oktatásba kapcsolódunk be: az MBH Bank szakemberei osztályfőnöki órákon mesélnek a szakma érdekességeiről és a biztonságos digitális pénzügyekről, míg a Skool munkatársai a legújabb technológiai trendekkel ismertetik meg a fiatalokat. 

Az MBH Banknál kiemelt társadalmi szerepvállalásunk a művészet, azon belül a magyar képzőművészet helyzetének előremozdítása, valamint a pénzügyi és a művészeti edukáció összekapcsolása. A művészet támogatásának céljából hoztuk létre az MBH Bank Művészet Támogatásáért és Fejlesztéséért Alapítványt, amelynek működésében kiemelt szerephez jut a magyar és a határon túli magyar művészet és kultúra megőrzésének, terjesztésének elősegítése, a fiatal magyar művészek és a kortárs művészet felkarolása, valamint az MBH Bank birtokában lévő művészeti alkotások kiállítási lehetőségének elősegítése. Ezek megteremtésének céljából az Alapítvány támogatásával jött létre 2023-ban a Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központunk is, amelynek missziója azon a meggyőződésen alapszik, hogy a művészet valóban mindenkié, és mi szeretnénk azt ténylegesen mindenki elé tárni.
 

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti