A játékok halmozása rosszul is elsülhet, a jó élmények viszont örökre velünk maradnak
A játékok fontos szerepet töltenek be a gyerekek életében, segítségükkel nem csak szórakoznak, hanem tanulnak, fejlődnek is. A kutatások azonban arra figyelmeztetnek, hogy bár az ünnepi időszakban hajlamosak vagyunk elhalmozni gyerekeinket különféle tárgyakkal, ha átesünk a ló túloldalára, azzal többet ártunk, mint használunk.
A november előrehaladtával a szülők figyelme egyre inkább arra terelődik, hogy milyen játékokra vágynak a gyerekeik. Melyik babára mutat rá a kirakatban? Milyen színben tetszik neki a nyuszis pulcsi? Melyik könyvet lapozgatja a boltban? Sok időt és energiát szánunk arra, hogy alaposan átgondoljuk és kiválasszuk a tökéletes ajándékokat, amelyek szórakoztatóak, mégis fejlesztenek, de legfőképp nagy örömöt okoznak csemeténknek.
Aztán amikor azt hisszük, hogy már mindent elintéztünk és hátradőlhetünk a kanapén, amíg mások az utolsó pillanatban ajándékokért rohangálnak a plázába, egyszer csak hazajön a gyerek, és áradozni kezd egy ugató, cumizó plüsskutyáról, amit mindennél jobban szeretne. Ilyenkor van, hogy elgyengülünk és visszamegyünk a játékboltba, mert annyira szeretnénk boldognak látni a gyerekünket, és elhisszük, hogy tényleg ezen múlik. Később, amikor a gyerek kibontja az ajándékot, meg is kapjuk a visszaigazolást, amire vágytunk: „Ugye milyen jó, hogy elmentem érte?” – duruzsoljuk ilyenkor elégedetten a párunk fülébe, a kicsi pedig akkora eufóriában van, hogy úgy tűnik, az érettségiig sikerült feltölteni a boldogságtankját.
Pár hét elteltével az újdonság varázsa halványul, és azon kapjuk magunkat, hogy a kutyust jóformán csak mi etetjük, hogy legalább ne ugasson. Hiába kérjük csemeténket, hogy játsszon velünk ő is, a játék, aminek a beszerzéséért tíz boltot is bejártunk, már alig köti le a gyerek figyelmét, és csak egy újabb földön heverő kacattá válik, amire rálépünk, amikor esténként kibotorkálunk a mosdóba.
Claire Lerner amerikai kutató szerint, ha a gyerekeket töménytelen mennyiségű játékkal halmozzuk el, akkor valójában kevesebbet játszanak, mert a túl sok tárgy megosztja a figyelmüket, és beszűkíti a fantáziájukat. Az 1990-es évek végén Rainer Strick és Elke Schubert német kutatók elvégeztek egy kísérletet, melynek során egy müncheni óvodát arra kértek, hogy három hónapra pakolják el a játékokat, csak asztalok, székek és takarók maradtak a teremben. Először az ovisok unatkoztak, kis idő elteltével azonban az asztalokat és a takarókat barlangokká változtatták, és önfeledt szerepjátékba kezdtek. A kutatásból az derült ki, hogy a kísérlet jó hatással volt a gyerekek fantáziájára, a koncentrációs képességeikre, valamint a beilleszkedésükre.
Az Ohio állambeli Toledói Egyetemen végzett kutatás során is ugyanerre az eredményre jutottak a szakértők. A kísérletben résztvevő gyerekek fél órát játszottak négy, illetve tizenhat játékkal. Akik többet kaptak, azok gyakrabban váltogatták a tárgyakat, míg akiknek kevesebb játék jutott, azok több szerepet, funkciót találtak ki az eszközöknek és kreatívabban használták őket.
Thomas Gilovich, a Cornell Egyetem pszichológia professzora arra a megállapításra jutott, hogy a tartós boldogság sokkal inkább az élményekből fakad, nem pedig a tárgyakból. Ma már sok szülő dönt úgy, hogy egy vágyott baba vagy játékautó mellé ajándékutalványt is választ ajándék gyanánt a sokadik plüssállatka helyett. Ezek jellemzően olyan helyre szólnak, ahol a család minden tagja jó emlékekkel gazdagodhat, miközben a kisebbek játszva tanulnak.
Ilyen helyszín például a közel két hektáron elterülő, tizenhárom játékszigettel rendelkező, négyféle ajándékutalványt is kínáló fővárosi Tarzan™ Park, ahol a gyerekek a szabad levegőn, szórakozás közben sajátíthatják el azokat a készségeket, amelyek a felnőtt életükben is fontosak lesznek számukra. A kötélhágcsókon, rugós eszközökön, csúszdákon, hintákon, billegőkön végzett mozgások, csúszások, pörgések, forgások, mászások úgy fejlesztik a gyerekek gondolkodását, mozgáskoordinációját, finommotoros képességeit, térlátását, izomerő kifejtését, valamint a másokkal való együttműködést, hogy közben izgalmas kalandként élik meg a készségek elsajátítását. A parkban a gyerekek megtapasztalhatják a játékos mozgás örömét, ami felüdülést jelenthet a digitális ingerek világában. A Tarzan™ Park eszközeinek használata kifejezetten ajánlott hiperaktív, autista, beilleszkedési tanulási és magatartási nehézségekkel (BTMN) küszködő, illetve sajátos nevelési igényű (SNI) tanulók számára is. Az ajándékutalványok átadására is számos kreatív megoldást lehet találni, például a Tarzan™ Park esetében segítségül hívhatjuk azt a vidám zenés videót, amely bemutatja, milyen kalandokat rejt magában az ajándékutalvány.
Legyen szó születésnapról, karácsonyról, vagy bármilyen más ünnepi alkalomról, a gyerekek ajándékainak kiválasztásánál mindenképpen érdemes figyelembe venni azt, hogy a közös élmény, az együtt töltött játékidő mindig többet ad, mint a tárgyak önmagukban.
A TARZAN™ védjegy, Edgar Rice Burroughs, Inc. tulajdonában és engedéllyel használva.
Támogatott tartalom.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>