Egyetlen választásunk maradt: a fenntarthatóság
Globális felmelegedés, vízhiány, csökkenő energiakészlet, klímaváltozás, járványok, olyan veszélyek, amik fenyegetik Földünket, ha gyorsan nem változtatunk szemléletünkön és magatartásunkon. A szemléletváltásra a gyerekek a legfogékonyabbak, ezért nagyon fontos, hogy már az iskolában megismerjék a téma jelentőségét, és hogy kis odafigyeléssel ők is tehetnek a Föld védelméért. És ebben a törekvésben bizony a legkisebb lépés is számít!
Egy könyv, amelyben (szinte) mindenre megtaláljuk a választ
A fenntarthatóság napjaink egyik legfontosabb kérdésévé vált, a világ válaszút elé érkezett. Ha egy élhető bolygót kívánunk örökül hagyni, nincs más választásunk, meg kell védenünk természeti erőforrásainkat a magunk és a jövőnk számára.
A Kék Bolygó Alapítvány alapítói és szakemberei már évekkel ezelőtt felismerték, hogy a fenntarthatóság mindannyiunk felelőssége. Ezért is indították útjára azt a komplex oktatási programot, amely riogatás nélkül, a tényekre támaszkodva, a jövő generációnak mutatja be az összefüggéseket, ráébresztve őket az egyéni felelősségre, a cselekvés fontosságára.
A felnövekvő nemzedék szemléletformálása, a fenntarthatóság kérdéseinek és az azokra adható válaszoknak a bemutatása az iskolarendszer feladata is. Az Alapítvány hisz benne, hogy egy diákokat, pedagógusokat egyaránt megcélzó nevelési- oktatási programnak világformáló ereje lehet. Ennek szolgálatára született a Kék Bolygó Alapítvány és az Alapértékek közös munkájaként a program egyik fontos eszköze, az élet- és életkorközeli Zöld Föld fenntarthatósági tankönyv – egyelőre a 9. és 10. évfolyamok számára, de készül a felsőbb évfolyamosoknak is -, amelynek célja, hogy játékosan, interaktív formában felhívja a fiatalabb generációk figyelmét a sürgető problémára, egyben érzékenyítse is őket, és megismertesse velük a fenntartható életmódot.
„Csaknem fél évszázada történt, hogy tudósok modellezték a jövőt, ami a mi jelenünk. Bemutatták azt a forgatókönyvet is, ami a fenntarthatósághoz vezet. Ez 17 fenntartható fejlődési célt tartalmaz, melyeket tevékenységekre is lebontottak. A munkacsoport kiindulópontként számba vette, hogy melyek lennének azok a problémák, amelyeket a jövőből – 2030-ból visszatekintve – megoldandónak látnak. Egy olyan jövőképet képzeltek el, amely az emberekre, a bolygóra és a jólétre irányul, és mindenki számára egy tisztességes, egészséges és fenntartható életet biztosít.” - áll a Zöld Föld első fejezetében.
A tankönyvben olvashatunk napjaink egyik legsürgetőbb problémájáról a koronavírus-járványról is, és választ kaphatunk arra, miért jelent meg az életünkben, mit tehetünk az ellen, hogy az ilyen és hasonló - állatokról emberre átterjedő - vírusfertőzések kockázatát csökkenthessük.
„Semmi nem történhet elszigetelten, hogy ne legyen hatása rajta kívül álló dolgokra is A természet egyensúlyát felborítani egyet jelent azzal, hogy a rendszer egyes elemei is változnak, semmi és senki nem vonhatja ki magát a hatásuk alól. A napi döntéseidtől függ (mit eszel, mit viselsz, hogyan közlekedsz, hogyan őrzöd az egészséged, milyen önkéntes programokban, akciókon veszel részt), hogy miként járulsz hozzá egy élhető világ megteremtéséhez.” - olvashatjuk a tankönyvben.
A programnak fontos, ámde nem egyedüli eleme a tankönyv, az oktatók munkáját munkafüzet, e-learning támogató anyag, módszertani kézikönyv és egy 30 órás továbbképzési anyag is segíti. A Kék Bolygó Alapítvány szakemberei arra bátorítják az iskolákat, kezdjék el használni a fenntarthatósági nevelési-oktatási programot és már a 2021/2022-es tantervbe építsék be a fenntarthatóság tantárgyat.
Fenntarthatósági Témahét
A Zöld Föld könyv mellett a fenntarthatóságra nevelés jegyében ugyancsak rendkívül fontos kezdeményezés a Fenntarthatósági Témahét, melyet a Kék Bolygó Alapítvány a PontVelem és az Emberi Erőforrások Minisztériumával együttműködésben idén április 19-23. között hirdet meg a hazai és Kárpát-medencei iskolák részvételével. A Témahét az erdőre, mint ökoszisztémára, a zöld gazdaságra, valamint a fenntartható közösségekre fókuszál. A megadott témákkal az iskolák három korosztály számára (alsó tagozat, felső tagozat, középiskola) kidolgozott tematikus óratervek és mintaprojektek keretében foglalkozhatnak.
A Témahét nem titkolt célja, hogy megfogható közelségbe hozza a fenntarthatóság globális kérdéseit, így mindannyiunk hétköznapjaiból vesz szemléletes példákat. Felső tagozatosok és középiskolások például a közlekedés történetén keresztül ismerkedhetnek meg a környezetkímélő közlekedési eszközökkel és a közlekedési módok fenntarthatóbb megoldásaival. Ugyancsak ők a tudatos vásárlás válfajait sajátíthatják el, és megtanulhatják, hogyan kell fenntartható, zöld költségvetést tervezni. Ebben segíti őket a középiskolás korosztály számára készült "Zöldiránytű" applikáció is, amelyik praktikus tippeket tartalmaz arról, hogyan élheti mindennapjait egy tizenéves úgy, hogy óvja a környezetet és a családi pénztárcát is.
A Témahét egyik kiemelt eseménye Áder János köztársasági elnök interaktív tanórája, mely idén is, mint minden évben a hét nyitóprogramja lesz. Az óra témája a fenntartható divat, amellyel a Zöld Föld fenntarthatósági tankönyv ide vonatkozó, Jól nézünk ki című fejezete is foglalkozik.
Bizonyára nagy érdeklődés övezi majd 2021. április 19. hétfőn a fenntartható divat workshopot is, amelyet a Budapesti Metropolitan Egyetem hallgatói tartanak a felső tagozatosoknak és a középiskolásoknak. A fiatalok ruhaválasztása az önkifejezés egyik módja, így kiemelten fontos, hogy ezen a területen is érvényre jusson a tudatosság. A Fenntarthatósági Témahét keretében a diákok többféle projektben és pályázaton vehetnek részt, például a „Textilhulladék kreatív felhasználása – „Reduce, Reuse and Recycle - Kapszulakollekció pályázaton”, amelyben textilhulladék felhasználásával kapszulakollekció készítésre lehet vállalkozni.
A program, amit Jane Goodall is támogat
Az idei témahéten a Jane Goodall Intézet Roots&Shoots projektjébe is bekapcsolódhatnak az iskolák, sőt, maga Dr. Goodall is tanórát tart majd az eseményen. A Roots&Shoots egy világméretű gyermek- és ifjúsági program, melyet 1991-ben indított Dr. Jane Goodall. Arról szól, hogy felfedezzék a körülöttük lévő problémákat, és olyan projekteket hozzanak létre, amikkel segíthetnek megoldani őket. Mintegy 100 ország sok tízezer aktív résztvevőjével a Roots&Shoots olyan különböző életkorú gyerekeket, fiatalokat és felnőtteket köt össze, akiknek egy közös kívánságuk van: tenni egy jobb világért. A Roots&Shoots angol kifejezés azt jelenti: gyökerek és hajtások. Jane Goodall így magyarázza el az ötletét:
“A Roots&Shoots elnevezés szimbolikus. Mindig arra kérem az embereket, hogy képzeljék el a kedvenc fájukat, majd gondolkozzanak el azon, hogy az a fa hogyan született. Egy apró magként kezdte az életét. Amikor az a mag elkezdett fejlődni, megjelentek a kis hajszálgyökerek, majd a vékony hajtások. Amikor kézbe veszel egy magot, annyira aprónak és törékenynek tűnik, ám mégis tele van varázslattal, életerővel. Olyan erős és hatalmas, hogy apró gyökereivel képes a köveken is áttörni, hogy vízhez jusson. A vékony hajtás a téglafal repedésein is áthatol, és idővel arra is képes, hogy azt ledöntse, hogy elérje a napfényt. A sziklák és a falak szimbolizálják azokat a problémákat, amelyekkel az emberiség manapság a bolygóját sújtja társadalmi és környezeti szinten. A Roots&Shoots program a reményről szól. A világon tevékenykedő több százezer fiatal képes arra, hogy áttörje a falakat, és jobbá tegye a világot!”
Támogatott tartalom.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>