Kung Fu Panda nyomában – Harcművészettel a fogyatékkal élők integrációjáért

Szombat reggel, nyolc óra. Az emberek jó része még az ágyban lustálkodik, de Halász Attila gyógypedagógus, karatemester edzésén már komoly munka folyik. A kispesti tornateremben a tanítványok – autista, Down-szindrómás, tanulási nehézséggel küzdők, kerekesszékes fiatalok – ép társaikkal együtt megfeszített figyelemmel és izmokkal dolgoznak. Attila a karatét az összes fogyatékkal élő tanítványának ingyen tanítja.

karate
Kép: Wilcsek Médea

„Van egy mozgássérült barátom, akit még a szakközépiskolában ismertem meg. Miatta kezdtem el érdeklődni a gyógypedagógia iránt, és ezen a területen szereztem diplomát 2001-ben. Később egy OKJ sportedzői tanfolyamot is elvégeztem. 2012 óta dolgozom testnevelő tanárként a pesterzsébeti Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény szakiskolájában. Először sportkörként indítottam el az adaptált karatét, de most már bizonyos csoportok számára a tornaórák részeként is tanítom. Edzőtársaimmal több helyen tartunk foglalkozásokat, látássérültek, súlyos értelmi sérültek is vannak a tanítványaink között” – mondja Attila. A hagyományos harcművészet alapjaira épülő adaptált karate egyszerűbb és összetettebb technikákat, formagyakorlatokat és küzdelmi elemeket is tartalmaz. Tulajdonképpen egy különleges mozgásfejlesztésről van szó, sok koordinációs és a kognitív képességeket erősítő gyakorlattal. –

„A harcművészetek mítosza nagyon hatásos, mert szerepel benne a hős archetípusa. A gyerekek szinte kivétel nélkül szeretnének olyanok lenni, mint Mulan, mint a Kung Fu Panda vagy a tini nindzsa teknőcök. Ebben nagy motivációs potenciál rejlik, ami a fogyatékkal élőket is lelkesíti.”

„Ezt a sportot mindenki gyakorolhatja a maga szintjén, senkit sem kell eltanácsolnunk” – magyarázza a gyógypedagógus, aki a szakiskolás tömegsportért végzett munkájáért idén tavasszal Kerezsi Endre-díjat kapott.

Új utakon a fejlesztésben

Attila és segítői – akik nagyrészt az edzésen résztvevő fiatalok szülei – nyolctól tíz óráig a haladókkal, tíztől tizenegy óráig a kezdőkkel foglalkoznak, de van olyan tanítvány is, aki az egész délelőttjét itt tölti. Első pillantásra talán észre sem vennénk, hogy nem egy hagyományos karate edzésről van szó, de aztán feltűnik, hogy a teremben mindenki csuklóvédőt visel, kéket a bal, pirosat a jobb kezén. Később más, különleges segédeszközök is előkerülnek: állatfigurás iránytáblák és tarka ábrás szőnyegek.

Kép
karate
Kép: Wilcsek Médea

„Az I-Karate Global nevű, belga szervezet dolgozta ki ezt a módszertant, amit mi is alkalmazunk, és nagyon jól működik. Hagyományos eszközöket is használunk, karikát, babzsákot és labdát. Ezekkel a gyerekekkel természetesen másképp kell dolgozni, mint az épekkel, van olyan, akit nehéz feladat-helyzetbe hozni, a súlyosan sérültek esetében pedig már az is nagy eredmény, ha képesek a figyelmüket hosszabb ideig fenntartani.”

A teremben az edzéssel párhuzamosan egy másik foglalkozás zajlik. Attila edzőtársa, Magyar Adrián irányításával Down-szindrómás fiatalok hajtanak végre különböző feladatokat, a folyamatról videófelvétel is készül. Kérdésünkre Attila elmondta, hogy az egyesület egy két éven át tartó Erasmus-projektben vesz részt, amely most ért el a záró szakaszába. „Az a célunk, hogy bemutassuk, milyen eredményekre vezet a Down-szindrómás populációban az I-Karate oktatási módszer, a különleges eszközökkel.”

„Reményeink szerint így tudományos bizonyítékot kapunk arra, hogy a középsúlyosok csoportjában igen hatékonyan használható ez a fajta fejlesztés.”

„Így talán könnyebben nyílnak majd meg a kapuk, más iskolákba is beengednek minket. Sőt, úgy gondoljuk, hogy az oktatási módszerszerünket be lehetne vezetni más sportágakba is – például kézilabdába, kosárlabdába, fociba –, megsegítve a sérültekkel foglalkozó edzők munkáját. Ez a következő nagyobb projektünk, amely Belgiumban már elkezdődött, és különösen jól működik az autistáknál és a downosoknál.”

A versenyzés új élményeket és kihívásokat hoz

Attila szeretett volna versenyzési lehetőséget biztosítani a tanítványok számára, de hazai keretek között erre nagyon kevés lehetőség nyílt. „Elsőként külföldi országként csatlakoztunk a belga kezdeményezésű Inkluzív Karate Global Szövetséghez, így a magyar sportolók részt vehettek a szervezet első, Belgiumban megrendezett Európa-bajnokságán és világkupáján. Európa számos országában jártunk versenyen. 2018-ban 14 ország 180 sportolójának részvételével Soroksáron szerveztük meg az Inkluzív Karate Globál Interkontinentális Kupát – meséli a gyógypedagógus, hozzátéve, hogy a szövetség versenyei attól egyediek, hogy a sportolókat nagyon alaposan kidolgozott kategóriákba osztják sérültségi szintjüknek megfelelően, például az autista csoport két, az értelmi akadályozott csoport három kategóriára oszlik. Vannak olyan versenyszámok, ahol a fogyatékkal élők épekkel együtt páros gyakorlatokat mutatnak be, valamint fegyveres formagyakorlatok, ahol bottal, karddal és nunchakuval dolgoznak a versenyzők, ami már egy magasabb tudásszintet igényel. Az I-Karate Hungary egy világbajnoki ezüstérmessel is büszkélkedhet. Csatári János a World Karate Federation 2016-ban, Linzben megrendezett világbajnokságán második helyezést ért el para-karate kategóriában.

Kép
Kép: Wilcsek Médea
Kép: Wilcsek Médea

A fogyatékkal élő fiatalok számára a versenyek azért is jelentek nagy élményt, mivel sokuknak ritkán van lehetősége kimozdulni a megszokott életteréből.

Egy részük bentlakásos otthonban lakik, nincsenek kapcsolatban a szüleikkel, szinte csak a gondozókat ismerik. Számukra óriási esemény, hogy elutazhatnak egy versenyre, pláne repülővel, külföldre.

Hazai és nemzetközi partnerségek segítik az I-Karate terjedését

Az I-Karate népszerűsége mind itthon, mind külföldön egyre nő. „Budapesten több helyszínen is tartunk edzéseket, Szekszárdon régóta működik, Egerben pedig a múlt héten indult egy csoport. Érden tíz autistával indítanak foglalkozásokat. Nyáron szerveztünk egy három napos tanfolyamot az érdeklődőknek, ezután akár önállóan is lehet csoportot indítani, nem szükséges hozzá karatetudás. Bármilyen pedagógiai végzettséggel rendelkező kolléga használhatja a módszert, aki nyitott erre és hajlandó megtanulni” – mondja Attila.

Az építkezés nemzetközi szinten is folyik. A magyar szervezet az elmúlt években a környező országokban is segített felfuttatni az I-Karatét, nagyon jó kapcsolatokat alakítottak ki a szlovák, a román, a szerb és a szlovén szervezetekkel. Attila elmeséli, hogy már Európán kívül is érdeklődnek az általa alkalmazott módszer iránt: „Tavaly Japánból érkezett hozzánk látogatóba Kantaro Matsui professzor, a Tokiói Nemzetközi Harcművészeti Egyetem para-karate tanszékvezetője, és később nekem is lehetőségem nyílt Okinaván bemutatni a módszert. A tapasztalat azt mutatta, hogy a japán autista gyerekeknél épp olyan jól működik, mint a magyaroknál.”

„A kincset, amit megszereztél, oszd szét!”

„Már nagyon régóta foglalkozom spirituális útkereséssel. Úgy látom, minden komoly lelki fejlődést támogató út fő tanításai között szerepel, hogy az általunk elért eredmények és élmények nem önmagunkért vannak, hanem azért, hogy az emberi közösségek építésében felhasználjuk. Szerintem a mai modern út nem az aszkétikus elvonulás, hanem az, hogy a kincset, amit megszereztél, oszd szét a társadalom segítésére, fejlesztésére” – mondja Attila, aki testnevelői főállása mellett a karatét az összes fogyatékkal élő tanítványának ingyen tanítja. 

„A kollégáim nevében is mondhatom, hogy csodák között élünk. Naponta, hetente történnek velünk olyan dolgok, amiken mindenki elcsodálkozik: a gyerekek fejlődésén, vagy azon, ahogy formálódnak és megvalósulnak a terveink.”

„Vannak támogatóink, alapítványok, önkormányzatok és természetesen a szülők, akik a gyerekek mellett állnak, hozzák őket az edzésekre és a versenyekre. Némelyek szkeptikusabbak az elején, aztán a gyerekek fejlődését látva egyre lelkesebbek lesznek, ők is beállnak az edzésen és segítenek. Természetesen bennünket is támogat a saját családunk. Enélkül nem tudnánk mindezt csinálni.”

Az inkluzív karatéről készült videó megtekinthető ITT!

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti