Életünk két keréken: biciklizz okosan!

Hatalmas divat lett a kerékpározás. Egyesek a magas benzinárak, mások a kiszámíthatatlan tömegközlekedés vagy környezettudatos szemlélet miatt váltanak két kerékre. Az első tavaszi szellő könnyen alánk varázsolja a biciklit, és néha elfeledteti velünk, hogy a törékeny járművön az életünkkel játszunk.

Kép: Pixabay
Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

„Nagyon sok kerékpáros nem veszi komolyan, hogy ők is ugyanúgy a közlekedés részei, mint autós vagy gyalogos társaik. Hajlamosak csak a nagy szabadságot érzékelni, pedig feszült figyelmet igényel, hogy ne okozzunk balesetet. Ráadásul a bringás védtelen, ugyanis nem veszi körül a vaskasztni, amit autózás közben megszokhatott” – fogalmaz az új generációs kerékpárosokról Munyi, a Recikli kerékpárszervíz „parancsnoka”.

A Londont, Spanyolországot és Budapestet végighajtó veterán biciklis futár még este 9-kor is egy ügyfél fékpofáit állította, mert tavasszal rengeteg a munka a szerelőműhelyekben. „Szerencsére egyre többen veszik komolyan azt az egyértelműnek tűnő szabályt, hogy csak üzembiztos járművel kerékpározzunk. A balesetek nagy részét ugyanis az okozza, hogy sokan felületesen vizsgálják át biciklijüket. Ami álló helyzetben jónak tűnik (fog a fék, kellően feszes a bovden, alig nyikorog a lánc) az 30 kilométeres sebességre felgyorsulva teljesen megváltozhat és könnyen veszélyes helyzetben találjuk magunkat.”

Kisgyermeknek ne az ár alapján vásároljuk biciklit, hiszen gyorsan kinövi, de az alkatrészek minőségére figyeljünk.

Gyorsan kopó alkatrészek

A szerelő azt tanácsolja, hogy keressünk egy nyugodt, kereszteződésmentes útszakaszt és menet közben vizsgáljuk meg a fékeket, a lánc tartását. Ne finomkodjunk az ellenőrzéssel, „sokkal jobb, ha ilyenkor szakad el a bovden, mint egy meredek lejtő aljában”.

A kisebb javításokért ne rohanjunk rögtön a szervizbe, hiszen „bovdent imbuszkulccsal megfeszíteni nem probléma egy felnőttek” – mondja Munyi, de  hozzáteszi, hogy a kinyúlt lánchoz és az elállítódott abroncshoz már komoly szerszámok és szakértelem kell.

Napjainkban a biciklik többsége gyorsan kopó alkatrészekből készül, így a legfontosabb alkatrészek cseréjét évente végre kell hajtanunk. Célszerű ezt tavaszra időzíteni, „a legtöbb szerviz a létfontosságú javításokat pár ezer forintért csinálja, és a teljes felújítás is megúszható 1-2 BKV bérlet árából”.

Kamasznak ne a nagyáruházban vegyünk biciklit, mert ezeken sajnos a fékek és a hajtásrendszerek nagyon megbízhatatlanok. Kerékpárüzletben vásároljunk, ahol segítenek, hogy méretben és minőségben megfelelő, biztonságos biciklit vásároljunk.

Bizalmi kapcsolat

Munyi szerint „a bicikli az a jármű, ami az életed segíti, eljutsz vele a-ból b-be és ha beválik, akkor nagyon sok időt fogsz vele eltölteni. Túlzás nélkül az életed múlik azon, hogy milyen állapotban van a járgányod, éppen ezért bizalmi kapcsolat a szerelés.”

Nem könnyű azonban megtalálni „A” szervízt: „a kerékpárszerelők nagy része Budapesten elég bogaras, sokukkal nehéz megtalálni elsőre a közös hangot”. Mégis próbáljuk meg, ha egyedül nem megy, akkor egy „öregbringás” baráttal, rokonnal látogassunk végig egy-két műhelyt. A jó kapcsolat a kölcsönös bizalmon fog alapulni, hiszen a szerelőnek érdeke megbízható biciklit adni a használója alá, ha meg szeretné őrizni vevőkörét. Ugyanez sajnos nem igaz a sarki hipermarketekre.

Járdán ne!

„Én is apuka vagyok, pontosan tudom, hogy a csöppségek mozgása kiszámíthatatlan, ezért szoktam felháborodni, amikor kétméteres középkorú hegyomlások a járdán tanulnak biciklizni. Menjenek el a Fertő-tóra vagy egy földútra tanulni ha nem biztosak magukban, ne a gyalogosok életét veszélyeztessék!”

A cikk a Képmás magazin 2012. májusi számában jelent meg. A Képmás magazinra előfizethet itt>>

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti