A gyerekek EQ-ja is fejleszthető, ne hagyd ki a lehetőségét!
Az érzelmi és társas intelligenciát máshol nemigen tanulhatja meg a gyermekünk, mint a szüleitől. E területek fejlesztése az „iskolán kívüli intelligencia” elsajátítása és gyakorlása hosszú távon, emberi kapcsolataiban lesz a gyermekünk segítségére. Az érzelmi intelligenciáról és részeiről oldalakat lehetne írni, de hogyan fejleszthetjük ezeket a képességeket gyerekkorban?
Az érzelmi és társas intelligencia tanulása során a gyerekek felépítik azt a képességet, hogy tapasztaljanak, irányítsák és kifejezzék az érzéseiket, közeli, biztonságos kapcsolatokat hozzanak létre, felfedezzék a környezetüket, és levonják a tanulságokat a tapasztalataikból.
Van elvárható szint?
A gyerekek a maguk egyéni tempójában fejlődnek, így lehetetlen pontosan megmondani, hogy egyik-másik mikor fog bizonyos készségeket elsajátítani. Általában a következő változások várhatók, a kicsik fejlődésében:
– Mire hároméves lesz, megérti a különbséget az „enyém” és a „tiéd” között, és képes spontán módon kimutatni az érzelmeit a család és a közeli barátok felé.
– Négyévesen egyre inkább függetlenné válik, képes együttműködésre más gyerekekkel, megoldást találni konfliktusokra, és hihetetlen módon nő az érdeklődése az új ismeretek iránt. Nem mindig tudja megkülönböztetni a valóságot a képzelettől, egységes egésznek látja magát.
– Ötévesen még tovább függetlenednek, gyakran egyetértenek a szabályokkal, szeretnek örömet okozni és hasonlítani a barátaikra, tudatában vannak a nemüknek, képesek megkülönböztetni a valóságot a képzelettől, néha követelőzők, ám rendkívüli módon képesek az együttműködésre.
Hogyan segíthetünk, hogy továbblépjenek?
– Beszélgessünk sokat, olvassunk, énekeljünk együtt! – Ezzel segítünk a szókincs bővítésében.
– Biztosítsunk olyan környezetet, amely felfedezésre csábít, és az életkornak megfelelő. A felfedezés mindig élmény!
– Adjunk bátorítást minden új készség, képesség elsajátításában!
– Nevezzük meg az érzéseket – ne csak a gyermekét, de a miénket is. Fontos, hogy megértse, a negatív érzéseknek is van helye.
– Ültessünk virágot vagy más növényt, és közösen viseljük gondját – ezzel megtapasztalják a felelősséget és a gondoskodást.
– Nyújtsunk választási lehetőségeket gyermekünknek, hogy gyakorolhassa a döntés lehetőségét! Ebben a korban két lehetőség általában elegendő, túl sok lehetőségből még nem tudnak választani.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>