A pápa darabja az Erkel színpadán

Vecsei H. Miklós is rendez az Operaházban a következő évadban, amit a kereszténység jegyében hirdetett meg Ókovács Szilveszter főigazgató. Az István, a király szimfonikus változatban szólal meg, és színre viszik többek között Karol Wojtyla, azaz szent II. János Pál pápa Az aranyműves boltja című darabját is, Krisztof Penderecki hangszerelésében.

Kép: Magyar Állami Operaház
Kép: Magyar Állami Operaház

Kép: Magyar Állami Operaház

„Nem ültünk fel semmilyen vonatra” – hangsúlyozta Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, amikor beharangozta az intézmény 2020-as Eucharisztikus Világkongresszusra kifutó keresztény évadát.

A 2019/2020-as tematikus évadban 467 nagytermi és turnéelőadást, valamint 21 bemutatót terveznek, melyek között lesz szcenírozott oratórium, akrobatákkal felturbózott musicalopera és könnyűzenei előadókat felvonultató balettprodukció is, mivel kínálatát tekintve „nem akar szűknek és szegényesnek látszani az otthon nélküli Operaház.”

Az időközben szép csendben megnyitott, egyelőre próbaüzemben működő kőbányai Eiffel Műhelyházban viszik színre az újszerű, esetenként kísérletező darabokat, például Gyöngyösi Levente: A Mester és Margarita című opera-musicaljét, amelynek a miskolci Bartók Plusz Operafesztiválon volt a bemutatója 2017-ben. Most Szente Vajk állítja színpadra a MACIVA artistáinak közreműködésével. Monteverdi Poppea megkoronázása című operája Bella Máté újrahangszerelésében kerül közönség elé ugyanitt – ebben az előadásban Fekete-Kovács Kornél jazzformációja is szerephez jut. Csemegének ígérkezik Handel A Messiás című oratóriumának színpadi előadása Mozart hangszerelésében, míg a 20. századi német zeneszerző, Hindemith főműve, a Mathis, a festő az isenheimi szárnyasoltár festőjének állít emléket.

Jake Heggie Ments meg, Uram! – című operája egy luisianai apáca emlékirataiból íródott. A darabot, amit sokan filmvászonról ismerhetnek, Almási-Tóth András alkalmazza színpadra. Az előadást digitális látványvilággal megtámogatott megváltástörténetként ajánlják a nézők figyelmébe.

Dohnányi Ernő Simona néni vígoperájának és Hubay Jenő A cremonai hegedűs című egyfelvonásosának műsorra tűzésével azt firtatják, hogy érdemes-e leporolni a 20. században sikerrel játszott darabokat, van-e érvényes mondanivalójuk a ma embere számára?

Mikor máskor tűznék műsorra, ha nem a keresztény évadban Karol Wojtyla Az aranyműves botja című darabját Krisztof Penderecki kísérőzenéjével, a székesfehérvári Vörösmarty Színház előadásában, Szikora János rendezésében.

Tematikájában kissé kilóg a sorból a Szöktetés a szerájból, amit a fiatalok körében közkedvelt Vecsei H. Miklós visz színre. A trianoni centenáriumra az István, a király szimfonikus átdolgozásával készülnek, amit a tervek szerint operaénekesek adnak elő, hangosítás nélkül.

A keresztény évadbemutatót stílszerűen Kun Ágnes Anna operaénekes zárta, aki nem mellesleg református lelkész is. Szerinte az operához és a Bibliához manapság leginkább olyan fogalmak társulnak, mint elavult, korszerűtlen, unalmas vagy éppen fárasztó. Ezzel szemben úgy a Biblia, mint az opera világa rendkívül izgalmas, bővelkedik kalandokban és szenvedélyekben. A mi problémáink köszönnek vissza a Biblia lapjairól és szólnak hozzánk az opera színpadáról: ha odafigyelünk, még a megoldást is meghallhatjuk.

A bérletmegújítás lehetősége az Erkel Színházba április 15-18 között nyílik meg, ám internetes vásárlásra április 11-től van már lehetőség, míg az új bérletek árusítása április 24-én kezdődik.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti