Életrevalók, avagy a kiemelkedően eredményes fiatalok 7 szokása

Dr. Gerberné Farkas Zsuzsanna mentálhigiénés szakember férjével és négy gyermekével pár évig Amerikában élt, akkor találkozott először Stephen R. Covey „A kiemelkedően eredményes családok 7 szokása” c. könyvével. Amikor hazajöttek, felkereste a könyvben leírt módszertannal foglalkozó FranklinCovey nevű cég magyar leányvállalatát, hogy dolgozni szeretne náluk. A szervezetfejlesztő cég akkoriban még kizárólag üzleti területre fókuszált, de Zsuzsát a fiatalok és családok szempontjai is érdekelték, ezért Bessenyei Brigitta kolléganőjével lefordították a 7 szokásra épülő iskolai programot. Tíz év alatt több mint 60 köznevelési intézmény – óvoda, általános és középiskola – ismerkedett meg az „Életrevaló” nevet viselő programmal. Nemrég részt vettem a bevezető képzések egyik napján a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnáziumban.

A kiemelkedően eredményes fiatalok 7 szokása
A kiemelkedően eredményes fiatalok 7 szokása

– Össze tudnád foglalni, mire jó az „Életrevaló” mentálpedagógiai program? Milyen készségekkel, képességekkel vértezi fel a fiatalokat, a pedagógusokat, illetve a családokat?

– A tudásalapú kor munkahelyein már nem elég a széleskörű elméleti tudás. Az információ hatékony feldolgozása és kreatív alkalmazása ugyanúgy nélkülözhetetlen, mint a magas szinten kiművelt érzelmi intelligencia és a társas készségek – amelyek azonban nemcsak a munkahelyi sikerességet alapozzák meg, hanem fogódzót adnak a magánélet kiegyensúlyozott vezetéséhez is. Ezek korszerű és hatékony fejlesztése komoly kihívások elé állítja az oktatással-neveléssel foglalkozó szakembereket. A 7 szokáson alapuló Életrevaló mentálpedagógiai folyamat olyan fogalom- és eszközrendszert kínál a pedagógusok számára, amelyek segítségével képesek lesznek a fiatalokhoz közelálló nyelven és formában megalapozni az eredményes életvezetéshez szükséges gondolkodás- és viselkedésformákat.

A program kiváló gyakorlati eszközöket nyújt az önfegyelem, felelősségvállalás, kezdeményezés, célkitűzés, tervezés, időmenedzsment, asszertív kommunikáció és kreatív együttműködés elsajátításához.

– Mennyire könnyű vagy nehéz egy nagyon amerikainak tűnő programot magyarra „lefordítani”? Vagyis: mennyire univerzális?

– A 7 szokásként ismert érési modell az önmagával és másokkal harmonikusan működő személyiség hét területét tárja fel. Olyan – világnézeti elköteleződéstől mentes, univerzális – mentálhigiénés rendszer, amelynek elemei örök érvényű, megkérdőjelezhetetlen törvényszerűségeken – alapelveken – nyugszanak. Egyszerű felépítése, nyelve, fogalmai könnyen alkalmazhatóvá teszik bármely korosztály számára.
Az első szakasz az érzelmi intelligenciát fejleszti a döntés és felelősségvállalás, a jövőképalkotás és tervezés, az értékalapú idő- és energiagazdálkodás alapelveinek bemutatásával. A második szakasz fókuszában a társas intelligencia erősítése áll: a következetesen kölcsönös előnyökre törekvés az élet mindennapi helyzeteiben, az empatikus és erőszakmentes kommunikáció, valamint a kreatív csoportos problémamegoldás. A modellt a személyes megújulás módszeres és következetes gyakorlata teszi teljessé.

 

– Pontosan mi az, amit ennek keretében az oktatási intézményeknek – óvodától egyetemig – kínáltok?

– Az „Életrevaló” akkreditált pedagógus-továbbképzések során megismert tudást a nevelőtestület a saját tempójában, egyszerre egy kulcsterületre koncentrálva építi be az oktató-nevelői munkájába. A képzések felölelik az intézményi kultúra korszerű fejlesztését és a szakmai vezetői csapat felkészítését is. A program alkalmazását díjnyertes filmek, tanulói munkafüzetek, tanári kézikönyvek, magyar és nemzetközi digitális tudástár (óravázlatok, tanmenetek, játék- és idézetgyűjtemények, fotók stb.), magyar nyelvű szakkönyvek segítik, hatékonyságát pedig hazai pszichológiai hatásvizsgálatok is alátámasztják.

– Milyen a program fogadtatása? Mennyire nyitottak rá a magyar oktatási intézmények? Milyen költséggel jár, és miből tudják ezt ők finanszírozni?

– A köznevelési intézményekben dolgozó pedagógusok sokszor érzik magukat eszköztelenek a nevelési munkában, ezért örömmel fogadják a támogató lehetőségeket, így az Életrevaló programot is.

Az intézmények pedagógus-továbbképzésre fordítható keretei szűkösek, ezért eddig főleg a pályázati források felé fordultak. Viszont egyre több alkalommal közösségi finanszírozással indul az Életrevaló program, így történt ez tavaly Szentendre kb. 15 köznevelési intézményében is. Úgy látjuk, hogy ez lesz a jövő útja.

 

– A Kölcsey Gimnáziumban olyan lelkesek és aktívak – sőt, időnként olyan zajosak – voltak a tanárok és szülők, mint a diákok. Máshol is megtapasztaltátok ezt a lelkesedést? És mennyire marad tartós?

– Az egyik első intézményünk a budaörsi Kesjár Csaba Általános Iskola volt, akik a közel tíz éves együttműködésünk során referencia-intézménnyé váltak. Hozzájuk hasonlóan több iskolában, óvodában megfogalmazzák, hogy a 7 szokás közös nyelvet és normarendszert teremt az intézményben, segít a pedagógusoknak egyensúlyt teremteni szakmai és magánéletük között, fokozza a szakmai eredményességet és egyre több sikerélményt ad. A program hasonlóan növeli a szülők elégedettségét, elkötelezettségét, valamint az intézmény elismertségét és keresettségét.

A Kiváló Nevelési Kultúráért Alapítvány kutatásai szerint szignifikánsan és tendenciózusan csökkentek a magatartási problémák és az igazolatlan hiányzások a diákok körében, jelentősen emelkedtek a tanulmányi eredmények, az intézmény elismertsége és az iránta való kereslet pedig megtöbbszöröződött.

Az ország legkiemeltebb és leghátrányosabb területein lévő iskoláiban hasonló eredmények születtek. Ezek azt mutatják, hogy az Életrevaló folyamat által közvetített tudás képes tartósan javítani az oktatási intézmények működését.

2008-as indulása óta nemzetközi szinten kb. 50 országban 4 500 intézmény, hazánkban pedig több mint 60 – óvodai, általános és középiskolai – intézmény ismerkedett meg az Életrevaló programmal, főleg vidéken, ahol jellemzően több pályázati forráshoz jutnak az intézmények. A jövőben szakmai hálózatba szeretnénk összekapcsolni a pedagógusokat, hogy megoszthassák a tapasztalataikat és jó gyakorlataikat. „A kiemelkedően eredményes családok 7 szokása” programunkkal pedig a családok felé szeretnénk nyitni a kiegyensúlyozottabb családi élet megteremtése érdekében.

Dr. Gerberné Farkas Zsuzsanna

 

– A te családodnak saját – gerbera formájú – küldetésnyilatkozata van. Mindig ilyen tudatosan nevelted a gyerekeidet? Mi lett az eredménye nálatok?

– Közel 20 évvel ezelőtt, a Covey-módszer útmutatása alapján elkészítettük családi küldetési nyilatkozatunkat, amelyben megfogalmaztuk a Gerber család legfontosabb értékeit és működési alapelveit – egy gerbera formájú papírvirág szirmaira jegyezve. A bekeretezett alkotást jól látható helyre állítottuk, és évente kétszer átbeszéljük, hogy az eltelt félév során hogyan sikerült elérni a kisebb célokat, illetve terveket is készítünk a jövőre. Úgy működik ez, mint az iránytű: a kisebb hétköznapi kérdésekben és a sorsdöntő helyzetekben is segít megmutatni a helyes irányt.

Ha eredményesek akarunk lenni a munkánkban és a családi életünkben, akkor elengedhetetlen, hogy tiszta képünk legyen arról, hová is szeretnénk eljutni az életünk során.

A négy gyermekünk és lassan hat unokánk életét látva úgy gondolom, hogy az otthonról kapott mintát tovább vitték a saját életükbe, családjukba.

Aki tájékozódni szeretne: www.eletrevalo7szokas.hu, www.knka.eu, www.franklincovey.hu
[email protected]

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti