Miért sietünk a halálba? – Fókuszban a gyorshajtók és az áldozatok
A komoly sérüléseket vagy halált okozó járművezetőket mindannyian megítéljük, holott alig akad olyan sofőr, aki még sosem szegte volna meg a sebességkorlátozást. Bár a személysérüléses balesetek száma csökkenő tendenciát mutat, tisztában kell lennünk azzal, hogy a gyorshajtásnak súlyos következményei lehetnek; visszafordíthatatlan tragédiát és egy életen át tartó lelkiismeret-furdalást okozhat. Tanulnunk kellene a negatív példákból és a menő autókkal száguldozó, versengő fiatalokban is tudatosítani, hogy őrült sietséggel nem feltétlenül jutunk előbbre, és az ember testi épsége, főképp élete mindennél fontosabb. Összeállításunkban az adatok tükrében vizsgáljuk a közúti baleseteket, pszichológus segítségével járjuk körbe a gyorshajtók motivációit, és azt is megnézzük, milyen lépéseket tesz a rendőrség a kihágások visszaszorítására.
Gyorshajtók és ártatlan áldozatok
2017-ben a fővárosban egy 130-140 km/órás sebességgel haladó Mercedes csapódott egy kikanyarodó személyautóba, melynek utasai közül ketten meghaltak. A vétkes korábban kábítószert fogyasztott, és több alkalommal engedély nélkül vezetett. 2022-ben – Püspökladány lakott területén kívül – egy férfi a vezetéstől eltiltva, a másik forgalmi sávba áttérve egy motorkerékpáros halálát okozta, egy másik motoros pedig súlyos sérüléseket szenvedett miatta. 2023 februárjában egy olasz férfi ittas állapotban gázolt halálra egy 23 éves nőt egy budapesti villamosmegállóban. Sallai Nóra színésznő 2024. szeptember végén Alsónémediben egy kereszteződésből kanyarodott balra, amikor egy BMW óriási sebességgel haladva nekiütközött.
A színésznő hosszú rehabilitációra számíthat, ötéves kisfia a kórházban elhunyt.
Valkó és Gödöllő között 2024 októberében egy sofőr nem tartotta a követési távolságot, ezért úgy belecsapódott az előtte közlekedő személygépkocsiba, hogy annak vezetője a helyszínen meghalt. A vétkes büntetett előéletű, nem volt jogosítványa, és kábítószer-kereskedelem miatt is folytattak ellene eljárást.
Íme, egy kis ízelítő az elmúlt évek és a közelmúlt halálos kimenetelű baleseteiből. Sebességtúllépés, ittas állapot, büntetett előélet, figyelmetlenség, menekülés a felelősség elől. Súlyos sérülések, visszahozhatatlan életek, családok gyásza. Vajon mikor jut el odáig az ember, hogy autójával óvatosan, mások épségére vigyázva, körültekintéssel közlekedjen? Akiknek fiatalon méregdrága, nagy teljesítményű járművek hullanak az ölükbe, a jogosítvánnyal együtt rendelkeznek-e felelősségérzettel, és háttérbe tudják-e szorítani magamutogatási és bizonyítási vágyukat? Az élet fintora az is, hogy rendszerint a balesetet okozó ússza meg könnyebb sérülésekkel az ütközést.
Adatok tükrében
A tavaly okozott közel tizenötezer személysérüléses közúti balesetet tekintve első helyen a gyorshajtás, másodikként az elsőbbségi jog meg nem adása, harmadikként a kanyarodás szabályainak meg nem tartása áll.
A balesetek közel kétharmadát személygépkocsi-vezetők okozták, akiket második helyen a kerékpárosok követnek. A gyorshajtások száma az elmúlt négy évben csökkent, ezzel szemben a figyelmetlenségre visszavezethető balesetek aránya nőtt. Hazánkban azonban még mindig a sebességtúllépés okozza a legtöbb tragédiát.
A KSH adatai szerint 2011 és 2020 között hazánkban 19075 fő szenvedett sérülést a közutakon, akik közül 6031 fő veszítette életét. 2023-ban 472 emberéletet követelt a felelőtlen közlekedés, míg egy évvel korábban 537 fő lett karambol áldozata. Az előzetes statisztikák alapján 2024 első felében 192 halálos kimenetelű baleset történt az utakon, amelyek során 218-an hunytak el. A tizennégy év alatti gyermekek esetében 1990-ben 107, 2000-ben 44, 2010-ben 20, 2020-ban 10, 2023-ban 8 fő vált halálos áldozattá, utóbbiak közül heten jármű utasai, egy fő pedig gyalogos volt a tragédia bekövetkezésekor.
Bár a számok sok esetben csökkenő tendenciát mutatnak, ez nem hoz vissza senkit a halálból, és nem vigasztalja a gyászoló hozzátartozókat.
Szenzációkereső hajlam és büntetés
Schindler Zsófia pszichológus szerint a gyorshajtást gyakran az időspórolás motiválja, ami nem feltétlenül bevett szokás, hanem lehet egyszeri, kivételes alkalom is. „Akik élményt keresnek az utakon, főképp az izgalom, az adrenalinlöket és a felfokozottság érzésének hajszolása miatt lépnek a gázra. Kutatások szerint a járművezetők szenzációkereső hajlama nagymértékben korrelál az ittas vezetéssel és a gyorshajtással – árulja el a szakember. – A személyiségtípusok között léteznek úgynevezett ’A típusú személyiségek’, akik nem az izgalmat hajszolják, sokkal inkább egyfajta pszichológiai szükséglet hajtja őket: türelmetlenség, versengés, az előrejutás szándéka. Esetükben magasabb a közlekedési szabálysértések és balesetek száma, nagyobb arányú az agresszív vezetés és gyorshajtás, több kockázatot vállalnak és kiszámíthatatlanabbak.
Ez a személyiségből fakadó vezetési stílus az idő előrehaladtával is tartja magát, tehát nem változik jelentősen, míg az élménykereső hajlam idővel alábbhagy.
A veszélyes vezetési stílus személyiségzavar tünete is lehet, amiről talán maga az érintett sem tud, mert soha nem lett diagnosztizálva. Kutatások alapján a borderline személyiségzavar esetén nagyobb a kockázata a felelőtlen vezetésnek” – tájékoztat Schindler Zsófia.
Az igazságérzetünk megkívánja, hogy komoly következménye legyen az ittas vezetésnek, a száguldásnak, főként a visszaesők esetében. A pszichológus úgy látja, hogy a büntetés szükséges, hiszen a jutalmazás-büntetés eszközein keresztül tanulunk a legtöbbet, és változtatunk a viselkedésünkön. Amennyiben viszont a felelőtlen vezetési stílus egy személyiségzavar tünete, úgy a büntetés nem a probléma gyökerét kezeli, ezért is történhet meg a visszaesés. A hatékonyságot szakember bevonásával lehetne növelni.
A statisztikák szerint leginkább a fiatal korosztály hajlamos a sebesség túllépésére, amely az erős csoportnyomásnak is köszönhető. „Szimulációs kísérletek bizonyították, hogy az utastársak gyorshajtásra buzdító vagy attól óva intő megnyilvánulásai befolyásolják a sofőröket. Egy 18–19 éves fiatalban ott lapul a bizonyítási vágy, és nem szeretné azt a benyomást kelteni, hogy nem kapható a szórakozásra, ezért nehezen mond nemet, amikor a társai bátorítják vagy követelik, hogy gyorsabban haladjon” – állítja a szakember.
A Rendőrség válaszol
A közúti baleset során súlyos sérülést vagy halált okozó személyt a bíróság – bűncselekmény miatt – büntetőeljárás során vonja felelősségre.
A Büntető Törvénykönyv alapján alkalmazható büntetés lehet szabadságvesztés, elzárás, közérdekű munka, pénzbüntetés vagy eltiltás a járművezetéstől.
Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság kiemelt feladatának tekinti, hogy javítsa a közlekedésbiztonsági helyzetet, megelőzve a baleseteket és a szabálykövető magatartásra ösztönözve. Ennek végrehajtása egyrészt rendészeti eszközökkel történik, másrészt egyéb prevenciós, kommunikációs tevékenység során valósul meg. A VÉDA – Közúti Intelligens Kamerahálózat automata közlekedés-ellenőrző rendszer Magyarország teljes területét lefedi. Az intelligens kamerahálózatot 2015. március 26-tól használja a hazai rendőrség a sebességtúllépésen kívül egyéb közúti szabálysértések automatikus rögzítésére. A közutak ellenőrzését mozgatható és telepített ellenőrzési pontokkal valósítja meg. A fentieken túl az elmúlt két év során közel kétszáz helyszínen helyeztek el traffiboxokat, amelyek kezelői beavatkozás nélkül képesek ellenőrizni. Az önkormányzatok igénye egyre nagyobb a boxokra, hogy ezáltal is lassítsák a forgalmat, és elkerüljék az ütközéseket.
Az Európai Bizottság a hatályos közúti közlekedésbiztonsági programjában középtávú célként határozta meg, hogy 2030 végére a felére csökkenjen a közúti balesetek áldozatainak száma, míg 2050-re a közúti halálozások számának a nullához kell közelítenie. Az Európai Unió területén belül vásárolt új autókban 2024 júliusától kötelező a feketedoboz használata, amely a karambol előtti és utáni pillanatokat rögzíti.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>