Az agy tanulni akar, engedjük neki! – Kalandos, de hasznos az ismeretszerzés ötven felett
Az izraeli történész, Yuval Noah Harari könyvének – 21 lecke a 21. századra – oktatásról szóló részében rámutat arra, hogy a jövőben a legfontosabb képességek azok lesznek, amelyek segítenek minket megbirkózni a változással, amelyek képessé tesznek bennünket az új dolgok megtanulására és mentális egyensúlyunk megőrzésében új és szokatlan körülmények között. Ahhoz, hogy 2050-ben is tudjuk tartani a versenyt a világgal, nemcsak új ötleteket és termékeket kell feltalálnunk, hanem időnként meg kell újítanunk saját magunkat is. Ahhoz, hogy számítsunk valamit nemcsak gazdaságilag, hanem főképp szociálisan, szükségünk lesz arra, hogy folyamatosan új ismereteket szerezzünk, akár az ötvenes éveinkben is.

A negyvenedik születésnapomon, 2014-ben újra beültem az iskolapadba a Szegedi Tudományegyetem környezettan szakára.
Matekóra. A tanár nagyon kedves és szimpatikus. Nagyjából a fiam lehetne. Vakító szőke haja van, fekete keretes, vastag lencséjű szemüvegén át közelről olvassa könyvéből a feladatokat. Számomra szédítő gyorsasággal jön egyik példa a másik után. Közben írja is a táblára a matematika nyelvén mindazt, amit olvas. Én pedig próbálom jó kisdiákhoz illően a magammal hozott kockás füzetbe másolni a tábla tartalmát. Közben igyekszem gondolkodni is, de az agyi tevékenységemet lassított felvételnek érzem.
Mintha egy fura, párhuzamos univerzumba kerültem volna, csak kapkodom a fejem a múlt és a jelen között. Mert valahogy minden olyan ismerős: az azonosságok, a függvények értelmezési tartománya, a párhuzamos szelők tétele. De kicsit több időre volna szükségem huszonegy év távlatából, hogy felvegyem a ritmust. A következő tantárgy: a kémia alapjai.
Kovalens kötés… Tényleg! Volt valami ilyesmi. De mi is az? A Google, bár elém tárja a definíciót, nem sokat segít rajtam. Lapozgatom a jegyzetet; mintha kínaiul lenne minden.
Megállapítom, a tananyag és a fejemben lévő kémiatudás között akkora szakadék tátong, hogy azt a tanórák nem fogják áthidalni. Máshol kell kezdenem. Óra után beballagok egy könyvesboltba, és megveszem a Kémia 10–14 éveseknek című könyvet. Az egyetemi jegyzettől egy kicsit visszalépve, ezzel kezdem újra kémiai tanulmányaimat.
Hogy miért is kellett nekem mindez? Sokat foglalkoztam gyerekekkel a Forgó Morgó nevű környezeti nevelési programunk keretében, és rájöttem, nem tudok eleget. Hogyan is magyarázhatnám el a gyerekeknek, hogy mi az a globális felmelegedés, mi történik az ózonréteggel, mit mutat az energiacímke, ha én magam sem vagyok képben? Hogy lehetek így hiteles?
Így kerültem Szegedre, és a környezettan BSc után a környezettudomány MSc képzést is elvégeztem. Környezetkutató diplomámat 2020-ban vettem át, oklevelemre a mai napig nagyon büszke vagyok. Velem a középiskolában nem tudták megszerettetni a kémiát. Az érettségi után fogalmam sem volt, mi szeretnék lenni. Egyet viszont biztosan tudtam: kémiával nem szeretnék foglalkozni.
Negyven év lila ködben létezés és a Forgó Morgó-mesekönyvek megírása után a Szegedi Tudományegyetem remek tanárai kellettek ahhoz, hogy megszeressem a kémiát és a többi természettudományos tantárgyat, és rádöbbenjek arra, hogy e tudás nélkül a mai világunk környezeti és egészségügyi kihívásaival sokkal nehezebben boldogulhatunk.
Valójában életem egyik legjobb döntése volt felnőtt fejjel újra elkezdeni tanulni. Bár a tudáshiány pótlása motivált, hatalmas kaland volt ez az öt esztendő.
Felébredt bennem a gyermeki kíváncsiság, élveztem, ha megértettem egy-egy összefüggést, és rácsodálkoztam a világ működésére. Megtanultam kételkedni és rendszerben gondolkodni. Nem mondom, hogy nem voltak nehéz pillanatok. De örülök, hogy végigcsináltam. Talán ma ez a rovat sem létezne, ha nincsenek ezek a szegedi évek. Úgy gondolom, a tanulást sosem szabad abbahagyni.
Ha esetleg kételkednének ebben, íme egy tudományos kutatás arról, hogy a tanulás fiatalon tart bennünket. A Szellemileg frissnek maradni – Tanulás egy életen át című tanulmány szerzői szerint: „Mi, emberek, tanulásra specializált gépek vagyunk, agyunk pedig a motor, ami hajtja ezt a gépet. A koponyánkban közel másfél kilogramm tekervényes szövetbe zsúfolva található százmilliárd vagy még annál is több idegsejt dinamikus tömege, melyek mindegyike több ezer kapcsolat létesítésére képes a többi idegsejttel. Ezek a tanulógép elemei.”
A szerzők állítják: agyunk életünk második felében ugyanúgy képes a tanulásra, mint fiatalkorunkban. Ekkorra már élettapasztalattal is rendelkezünk, ez pedig jól jön a tanulás szempontjából (ezt magam is meg tudom erősíteni).
Az agy hasonló a jó borhoz: minden egyes évvel egyre érettebbé válik. Jobb működésre késztethetjük pusztán több tudás felhalmozásával, amely a kapcsolatok kiterjedtebb hálózatát építi ki az agyban.
A Berkeley Kaliforniai Egyetem neurobiológusa, dr. Michael Merzenich szerint „az agy tanulni akar; tanuló gépezetként le akarja foglalni magát. (…) Az agynak aktív, folyamatos tanulásra van szüksége. Változásra, ennek a változásnak pedig feltétele új készségek és képességek megszerzése; új hobbiké és olyan tevékenységeké, amelyek megkívánják az agytól, hogy átépítse önmagát. Ez a dolog nyitja.”
Dr. Rachel Wu, ugyanennek az egyetemnek a pszichológiaprofesszora negyvenkét felnőttet – ötvennyolc és nyolcvanhat év közöttieket – vont be egy kutatásba. Mindenkinek vállalnia kellett, hogy heti tizenöt órában három-öt hónapon át megtanul néhány új dolgot. Az eredmények azt mutatták, hogy a nyolcvanas éveikben járó alanyok kognitív képességei több új ismeret egy időben történő elsajátítása mellett hasonló szintre fejlődtek, mint amilyen az ötvenes éveikben járó embereké, s mindehhez elegendő volt kevesebb mint két hónap.
Az Eurostat évente felméri, hogy Európában a huszonöt és a hatvannégy év közötti felnőtt korosztály hány százaléka vesz részt valamilyen oktatásban. Az európai átlag 2023-ban 12,8 százalék volt. Az első öt helyen Svédország (38,8 százalék), Dánia (30,5 százalék), Svájc (27,4 százalék), Hollandia (26,4 százalék), Finnország és Izland (26,1 százalék) állnak. Magyarországon a felnőtt tanulók aránya 9,6 százalék volt a vizsgált időszakban. Vajon elérjük majd az európai átlagot a következő években?
Miért is ne tanulhatnánk valami újat 2025-ben? Miért is ne újíthatnánk meg magunkat? Én gondolkozom rajta.
Ez a cikk a Képmás magazinban jelent meg. A magazinra előfizethet itt.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>