Értelmileg akadályozott gyermekek lelkébe pillanthatunk – Kiállításuk a nyitott és zárt világról szól
Rohanó mindennapjainkban csak nagyon kevés figyelem jut azokra, akik egy kicsit mások, mint az átlag. Az intellektuális képességzavarral élő (értelmileg akadályozott) gyermekek gyakran úgy érezhetik, hogy be vannak zárva a saját világukba – ezt az érzést próbálta megragadni és kifejezésre juttatni a gyermekek alkotásain keresztül egy gyógypedagógus, művészetterapeuta. Ötlete nyomán születtek meg azok az alkotások, amelyeket egyedülálló kiállítás mutat be a szélesebb közönségnek Óbudán.
Elgondolkodtunk már valaha azon, mi mindenre lehet jó egy zöldséges, gyümölcsös rekesz? Elsősorban tárolásra, tágabb értelemben azonban a befogadás, védelem szimbóluma is lehet. Emellett viszont a bezártságot, az elszigeteltséget is jelképezheti. Hasonlóan azoknak az értelmileg akadályozott gyermekeknek a speciális világához, akiknek – újrahasznosított tárgyakból készült – alkotásaiból nyílt egyedülálló tárlat „Zárt világ” címmel.
Cipős- és más dobozok, zöldségesrekeszek, ládák és egyéb tároló eszközök, papírhengerek játsszák a főszerepet abban a különleges tárlatban, amely a Csalogány EGYMI (Budapest III. Tankerület Csalogány Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Kollégium és Gyermekotthon) falai között évek óta működő művészetterápiás csoport tagjainak munkáit mutatja be a nagyközönségnek.
Az intézmény tanulóinak munkáiból készült kiállítás attól is páratlan, hogy értelmileg akadályozott gyermekek alkotásain keresztül enged bepillantást a kis művészek gondolataiba, sajátosan izolált világába.
Ők kifelé, mi pedig az ő világukba „leselkedhetünk”
A tárlat szervezője, ötletgazdája, az intézmény művészetterápiás csoportjának vezetője úgy fogalmaz, kezdettől fogva az a szándék vezérelte, hogy egy olyan kiállítást készítsenek, „ami az alkotó gyermekek, fiatalok világát tükrözi. Mivel a mi növendékeink kicsit mások, mint az átlag, nagyon sokszor érezhetik úgy, hogy esetleg be vannak zárva a saját kis világukba. Másfelől a társadalmon belül maguk is egy zárt világot alkotnak (hiszen az integráció még gyerekcipőben jár), ahonnan csak ritkán tudnak kitekinteni, és egyébként is nagyon kevés szó esik róluk – mondja Pásztor Csaba. – Akikben megvan a képesség, hogy innen néha kifelé tekintsenek, őket arra kértem, hogy ha lehet, narancsos-, epresládák felhasználásával készítsenek valamit. A lyukak, rések, amik ezeken a tárgyakon vannak, ezt a készséget jelképezik” – fűzi hozzá.
Nemcsak a művészetterápiás csoport tagjait, hanem az intézmény készségfejlesztő iskolás diákjait is megkérte, hogy akinek kedve van, próbáljon meg alkotni, és tegye ezt úgy, hogy a téma a bezártság, a zárt világ. Érdemes volt biztatni őket, mert nagyon érdekes művek jöttek létre, van közöttük akvárium, kicsiny osztályterem, állatkert, de még park is.
Csaba gyógypedagógus, immár 20 éve dolgozik a Csalogány EGYMI falai között, ahol, mint meséli, a művészeti nevelés több évtizedre nyúlik vissza. A művészetterápiát mint módszert ő vezette be és honosította meg az intézmény falai között, miután 2016-ban elsajátította az Antalfai Márta pszichológus által kifejlesztett Katarzisz Komplex Művészetterápia pszichoterápiás módszert.
A Csalogány művészetterápiás csoportja 12 főből áll, ők évek óta heti rendszerességgel alkotnak együtt a komplex, felépített terápiás folyamat mentén.
Cipősdoboz, a peremlét szimbóluma
„Azok a tárgyak, amikből a fiataljaink erre a kiállításra dolgoztak, összetett jelentéstartalmat hordoznak. Az én fejemben a cipősdoboz például egy olyan tárgy, amely valahogy mindig a társadalom peremére kerül: miután használjuk, ki is dobjuk. Ennek számomra kettős üzenete van. Ökoiskolaként mi egyfelől nagy hangsúlyt helyezünk a hulladékok újrahasznosítására. Másrészt a doboz mint tárolóeszköz megtartja és megőrzi a belehelyezett tárgyakat, eszközöket, anyagokat, ugyanakkor be is zárja, konzerválja azokat. A kiállításnak is ez lett az egyik vezérgondolata: mitől zárt és mitől nyitott egy világ.”
Az alkotómunka során sokféle technikát alkalmaztak a gyerekek, született montázs, kollázs, mozaiktechnika, vagy éppenséggel a zárt világgal kapcsolatos legegyszerűbb gondolatokat firkálták rá különböző szócímkékre. De van olyan mű is, amelybe beleszőttek szavakat.
Különleges látványosságot jelentenek azok az alkotások, amelyek a mennyezetről lógnak le a kiállítótérbe – jelképezve, hogy a gondolatok szabadon áradnak, szabadon mozgathatja őket a légáramlat, és hogy több „oldaluk”, értelmezésük lehetséges.
„A gyerekek ezeket úgy készítették el, hogy nagy, lapos kartonokra textilanyagot tekertek fel, amire festettek” – árulja el a szakember.
Az óbudai Esernyős Galériában május 15-én megnyílt tárlat egyfelől a kiállító gyermekek élethelyzetére, társadalmi megítélésére, az értelmileg akadályozott emberekre, alkotó tevékenységére fókuszál. Másrészt a felhasznált tárgyak kiszolgáltatottságára és mulandóságára utal. A papírdobozok és papírtárgyak nagyon gyorsan elkopnak, elhasználódnak, pedig – ahogy ez a kiállítás is mutatja – mindent lehet művészi önkifejezésre használni. Mi nyithatja meg, és mi zárhatja be számukra a mostani világot? Ezt segít kifejezni a művészet egyetemes nyelve és különleges eszköztára. Sok alkotás szavak nélkül is betekintést ad a kis művészek egyéni formanyelvébe és különleges, világhoz való viszonyába.
Kiállításról kiállításra
Pásztor Csaba művészetterapeuta vezetésével minden évben rendeznek kiállítást a Csalogány EGYMI tanulóinak munkáiból, van, amikor többet is. „Idén már volt egy tárlatunk a Pasaréti Közösségi Házban, ahová Mária-házakat készítettünk eldobott dobozokból és narancsos ládákból. Ezeket úgy kell elképzelni, hogy a gyerekeknek Mária-ikonokat, képeket vittem, mutattam meg festményen, dián, posztereken, amik alapján a saját elképzeléseiket vázolták fel, festették meg ezekre a dolgokra.
A ládák külső oldalait pedig közösen díszítettük ki úgy, mintha a paraszti kultúra szent sarkai, szent szekrényei lennének.
Ezeket az alkotásokat lehetett megtekinteni a kiállításon, aminek, ha minden igaz, folytatása is lesz” – teszi hozzá nem kis büszkeséggel, hiszen rengeteg energiát fektet ezekbe a terápiás foglalkozásokba, amelyek eredményeit meg is tudja mutatni a nagyközönségnek. A művészetterápiás csoport vezetője úgy tekint erre a küldetésre, mint egy integrációs programra.
„Ezáltal tudom megmutatni, hogy az értelmileg sérült fiatalok mi mindent tudnak alkotni. Számukra pedig ez a folyamat terápiás lehetőség, ami az alkotó tevékenységeken keresztül tartja karban, javítja a lelki, mentális állapotukat. Intézményünk jövőre lesz 150 éves, mi vagyunk Budapest egyik legidősebb gyógypedagógiai intézménye. Annyit már most elárulhatok, hogy erre az alkalomra nagyszabású tárlattal készülünk” – fűzi hozzá a gyógypedagógus.
A Csalogány EGYMI évzáró kiállítása május 29-ig látható az óbudai Esernyős (Esernyős Óbudai Kulturális és Sport Nonprofit Kft.) kamaratermében.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>