Minden második magyar internetező volt már áldozata kibertámadásnak, pedig van megoldás
A magyar internetezők 57 százaléka esett már áldozatául online csalásnak, adathalászatnak, hackelésnek vagy vírustámadásnak. Ez derült ki az ESET termékek hazai forgalmazója, a Sicontact Kft. GKID-vel közösen végzett, a 18 év feletti online is vásárló internetezők körében reprezentatív felméréséből. A kutatás apropóját a cég most zajló kiberbiztonsági tudatosító kampánya, az IT-hős vagy kiberbalek? adta. Az ESET és a Sicontact közös célja, hogy a felhasználókat meggyőzzék arról: a digitális biztonság alapszükséglet, amelyre figyelnünk és áldoznunk kell.
Hamis biztonságérzetben internetezünk?
A felmérés résztvevőinek 68 százaléka használ jelenleg vírusirtót, csaknem egyharmaduk viszont azért nem használ védelmi programot, mert úgy ítéli meg, hogy nincs rá szüksége, és saját maga ki tudja szűrni a gyanús dolgokat. Ennek ellenére a magyar internetezők 57 százaléka nyilatkozott úgy, hogy esett már áldozatául online csalásnak, adathalászatnak, hackelésnek vagy vírustámadásnak. Közel negyedük tapasztalt már olyat, hogy kéretlen felugró ablakok és weboldalak jelentek meg, valamint, hogy lelassultak az eszközeik (14%), de arra is volt példa, hogy anyagi kárt okoztak a bankkártyaadataik ellopásával.
Csizmazia-Darab István, a Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője szerint már csak a kártevők száma miatt is nagyon nehéz feladat lenne, hogy saját magunktól felismerjük őket.
Az AV Test szerint 1,3 milliárd egyedi kártékony kód van jelenleg a világon, ennyi folyamatosan fejlődő kártékony kódot még a legtudatosabb felhasználók sem tudnak kiszűrni.
Az ESET májusban futó kampányának célja épp emiatt a tudatosítás: Anyakivan, CultureGeeks és Digital Pedro figyelemfelhívó videóikkal mutatnak rá arra, hogy mennyire védenünk kellene online birtokunkat is a behatolóktól. Digital Pedro az ESET kiberbiztonsági podcastjának, a Hackfelmetszők – Veled is megtörténhet! legújabb adásának is a vendége volt, ahol többek közt arról beszélgettek Csizmazia-Darab Istvánnal, hogy a 18–29 év közötti korosztály tartja a legkevésbé valószínűnek, hogy vírustámadás éri őket. Noha körükben is a válaszadók közel fele (48%) esett már áldozatául valamiféle online támadásnak.
Vírusirtók: mivel nyújtanak többet a fizetős megoldások?
Azok közül, akik használnak vírusirtót, a legtöbben a laptopjukat védik így (71%), amit az asztali gép követ (48%), telefonon csak 44% használ védelmi megoldást. Pedig az ESET kiberbiztonsági szakértői podcastjukban hangsúlyozzák, hogy az androidos készülékek védelem nélkül óriási kockázatnak vannak kitéve. A tableten (12%) és az okostévén (5%) történő használat viszonylag kevesekre jellemző, pedig ezek ellen is léteznek támadások – és az androidos eszközök esetében persze védelem is.
A válaszadók szerint a fizetős programok leginkább abban különböznek az ingyenesektől, hogy több funkcióval rendelkeznek és megbízhatóbbak, nagyobb eséllyel szűrik ki a kártevőket.
A válaszadók egy része (17%) azért nem használ védelmi megoldást, mert nem érzi elengedőnek az informatikai tudását egy ilyen program használatához.
Harmaduk viszont fizetne a vírusirtó programért, ha egyúttal lenne kihez fordulnia, ha segítségre van szükség. A jó hír, hogy találunk ilyen megoldást a hazai kínálatban: az ESET-nél felkészült szakemberekből álló, magyar nyelvű terméktámogató csapat várja a felhasználók kérdéseit, problémáit, hogy azonnal segítsenek azok megoldásában.
A válaszadók egy része szerint a fizetős programok további előnye, hogy nem adják el az internethasználati adataikat külső partnereknek. Ez a feltételezés sajnos beigazolódott, láthattunk már példát arra, hogy egy ingyenes vírusvédelmi program gyártója gyűjtötte és eladta a felhasználók adatait a beleegyezésük nélkül. Ezzel összhangban áll az az eredmény, miszerint a válaszadók jelentős része választana fizetős programot valamilyen bizalmi szempont miatt: azért, mert jobban bíznak a minőségében, a gyártójában, vagy egyszerűen bizalmatlanok az ingyenes programokkal szemben.
Vírusirtó program választásakor fontos szempont az is, hogy ne lassítsa le az eszközt, legyen egyszerűen telepíthető, és ritkán adjon téves riasztást.
Hogyan válasszunk vírusirtót?
Az ESET kiberbiztonsági kutatói podcastjukban támpontokat adnak ahhoz, hogy hogyan válasszunk vírusirtót. A mindenki számára szembeötlő egyszerű telepítés, kezelés és az eszköz meg nem terhelése is nagyon fontos szempontok, de érdemes mást is mérlegelni:
- Megbízható gyártó megbízható terméke: érdemes olyan cégtől vásárolni, amely komoly tapasztalattal és szakértelemmel rendelkezik az IT biztonság terén, és folyamatosan fejleszti a termékeit.
- Magyar nyelvű terméktámogatás probléma esetére: az ingyenes megoldások esetében ez nem elvárható kritérium, és sok esetben meg sem valósul.
- Minden platformra kínáljon megoldást: telefonra, laptopra, asztali gépre, okostévére, tabletre is.
- Legyenek benne az eszközhasználatunkhoz igazodó modulok: a biztonsági programok ma már nem csak a vírusok ellen védenek, számos extra biztonsági funkciót találhatunk bennük. Ilyen például a spamszűrés, az adathalászat elleni és a fizetésvédelem, a szülői felügyelet, a lopásvédelem. A prémiumcsomagokban pedig jelszókezelőt, VPN-t is találhatunk.
Érdemes átgondolni a fenti szempontokat, és a magunk számára legtesthezállóbb megoldást választani, hiszen ahogy a kutatás is rámutatott, az óvatosság bár nagyon fontos, önmagában nem elegendő a teljes biztonsághoz.
Az online birtokunk ajtaját a lehető legszorosabbra zárjuk be, ahogy az otthonunkban is tesszük az ajtóval, hiszen rengeteg értéket őrzünk virtuálisan.
Gondoljunk csak a bankkártya-adatainkra, a személyes adatainkra, a munkánkhoz szükséges pótolhatatlan fájlokra, megismételhetetlen családi fotókra. Ezek értékével sokszor csak az elvesztésük után szembesülünk, pedig, ha rossz kezekbe kerülnek, olyan mértékű károkat okozhatnak, amelyekhez képest eltörpül egy megbízható biztonsági megoldás éves díja.
Az ESET-ről
A több mint 30 éves, díjnyertes NOD32 technológiát kifejlesztő ESET a proaktív védelem úttörője, az üzleti és otthoni biztonságtechnikai szoftvermegoldások nemzetközi szállítója. A vállalat piacvezető a fenyegetések észlelésében és megelőzésében. Az 1987-ben megjelent ESET NOD32 Antivirus világelső az elnyert Virus Bulletin „VB100” díjak számát tekintve, illetve a vizsgálatok 1998-as fennállása óta eddig minden szabadon terjedő vírust vagy férget észlelt és kivédett. Az ESET NOD32 Antivirus és az ESET Home Security Essential, valamint a mobiltelefonok és táblagépek védelmét biztosító ESET Mobile Security a legajánlottabb biztonsági megoldások közé tartoznak, amelyekben milliók bíznak meg világszerte.
A vállalat központja Pozsonyban található, regionális terjesztési központokkal rendelkezik San Diegóban (USA), Buenos Airesben (Argentína) és Szingapúrban, valamint irodái vannak São Paulóban (Brazília) és Prágában (Csehország) is. Az ESET több mint 180 országban, köztük Magyarországon, rendelkezik kiterjedt partneri hálózattal. További információ: www.eset.hu
A Sicontactról
A Sicontact Kft. az egyik legjelentősebb, IT biztonsággal foglalkozó hazai szoftverdisztribútor. Mottója és küldetése, amely köré a termékportfólióját kialakította: „biztonság a digitális világban”. A Sicontact Kft. Magyarországon az ESET NOD32 technológiára épülő termékeivel mind a lakossági, mind a vállalati szegmensben meghatározó piaci szereplő. A Sicontact Kft. több ízben elnyerte a kitüntető Business Superbrands díjat. Az ESET Smart Security programcsomagot többször is az év antivírus megoldásának választották, amely jelenleg prémiumváltozatban, ESET Home Security Premium néven érhető el.
A Sicontact Kft. az ESET szoftvereit a lehető legrugalmasabb konstrukciókban kínálja, az ESET biztonsági szoftverek licencelése során a gyorsan változó körülményeket is figyelembe veszi. Így például az ESET szoftverek a licencidőszak alatt bármikor újratelepíthetők az adott számítógépre, továbbá az unilicenc konstrukció keretében a munkaállomásokon a megvásárolt ESET licenccel egyaránt használhatók a Windows, Linux és Mac operációs rendszerre fejlesztett ESET termékek. Így az operációs rendszer cseréje esetén nem szükséges új licencet vásárolni. A Sicontact Kft. az ESET szoftverekhez díjmentes terméktámogatást és távsegítséget biztosít mind az otthoni, mind a vállalati felhasználók számára, így az ügyfelek jelentős időt és pénzt takarítanak meg.
Támogatott tartalom.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>