Óbudavár – kitartás és szenvedély egy helyen
Hogy a kalandozásaimnak némi keretet adjak, azt a kihívást választottam magamnak, hogy Magyarország legkisebb lélekszámú falvait „járom körbe”. Komlóska után a következő választásom Óbudavárra esett, amely 60 fős lakosságával valóban egy kis nanovilág. Címerében Szent Márton látható, amint jellegzetes vörös köpönyegéből lehasít egy jókora darabot, hogy azt egy ruhátlan koldusnak adja.
Mivel óbudai lány vagyok, a kis település már a puszta nevével a szívembe kúszott. Mint kiderült, a nevet valóban egy óbudai káptalantól kapta, akinek akkoriban ez a település a birtoka volt. Óbudavár Zánka és Nagyvázsony között helyezkedik el, a Nivegy-völgy csücskében. A legenda szerint Buda vezér telepedett meg az északi oldal lankáin, és az ő egyik vitéze osztotta el a völgyet a három fia között úgy, hogy mindegyik kilőhetett egy nyílvesszőt a Halom-hegy tetejéről. Ahová befúródott a nyíl hegye, ott falut alapíthattak.
Istváné (Csicsa) lett Balatoncsicsó, Jakabé Szentjakabfa, és Antal alapította meg Szentantalfát.
A Balaton-felvidék – és különösen a Káli-medence – számomra a fehér, macskalépcsős építészeti stílust jelenti. Amikor ezeket a zömök házakat meglátom, már lejjebb is engedem a vállam, és hátradőlök az ülésemben. A fehér házikók – amelyek nyugodt egyhangúságát nem töri meg egyetlen önmegvalósító cifra ötlet sem – kívülről szűknek tűnnek, de belül tágasak, és nyáron megnyugtatóan hűvösek. A vastag kőfalak homlokzatának dísze a háztetőalakú csipkefal (macskalépcső). A homlokzatra az építés évszáma vakolatdíszítéssel kerül föl, saját anyaga díszíti a falat. Szinte minden ház alatt borospince rejtőzik.
Óbudavár izgalmas kiindulópontja a kirándulásoknak, biciklitúráknak. Összesen négy látnivalója van: a Szent Márton püspök-templom, amelynek pontos mását a Szentendrei Skanzenben is megtaláljuk, a fedett Mosóház, az Erdei tornapálya és a Házaspárok útja. A Mosóház a környéken lévő turistautak kedvelt célpontja és érkezési helye is. A Mosóház egy forrás köré épült sajátságos boltíves épület, amelyben hajdanán az asszonyok együtt mosták a ruhákat. Engem viszont valójában a Házaspárok útja iránti kíváncsiság hozott ide, amely egy 15 állomásból álló szabadtéri, erdei út, és némileg a keresztút stációira emlékeztet.
A házasságok fontos eseményeit, nehézségeit, buktatóit jeleníti meg megélhető formában, és a templomtól az Erdei szentélyig vezet, vagyis Istentől egészen Istenig. Emiatt utaztam ide.
A Házaspárok Útját a schönstatti közösség imái és áldozatai hordozzák. Ez a közösség egy keresztény megújhodási mozgalmat képvisel, amelynek fő célja a házasság szentségének mindennapivá tétele. Tilmann Beller schönstatti atya gondolata volt az, hogy ne csak keresztutak legyenek a templomok körül, hanem az élet továbbadásának, a házasságnak is legyen kegyelmi útja. A házasságban, mint szentségben éppúgy megjelenik Jézus, mint az Eucharisztiában – hirdeti a Schönstatt-mozgalom.
Ez a gondolat egy egész munkacsoportot megmozgatott a magyarországi Schönstatt Családközösségben, így a világon az első Házaspárok útja ebben a Balaton-menti faluban valósult meg. Azóta sok helyen épült már az Eucharisztia és a házasság szentségének párhuzamait feldolgozó ösvény, így Máriapócson, Dusnokon, Nyíregyházán, és az utóbbi években egyre több külföldön is. Böjte Csaba testvér saját szovátai házában is állított Házaspárok útját, de a példán felbuzdulva Paraguayban és Costa Ricán is épült már több állomásból álló útvonal, amely az egymásra találás, az összecsiszolódás, az otthonteremtés, a gyerekvállalás, a kríziskezelés, az idős szülők gondozása és a hasonló nehéz periódusok köré szervez lélektani és valós megállásokat, közös körüljárási lehetőséget. Az út beszélgetések és új egymásra találások színtere lehet, amelyekhez Ozsvári Imri grafikusművész képei adnak művészi hátteret.
2017 júliusában Pál Ferenc is járt itt, aki felhívta a figyelmet arra az alapgondolatra, hogy a házasélet természetes velejárója, hogy krízisekbe, nehéz útszakaszokba, lankákba és meredélyekbe botlunk, és az úton járás nem csak örömöket, de feladatokat is tartogat.
Az út mint a házasság megjelenítése már önmagában is reményteli: egy út mindig vezet valahova, és mindig az érkezés örömével kecsegtet. Az út összeköt, kísér, vezet.
Az óbudavári Házaspárok útján engem a 7. állomás késztetett hosszas megállásra, Az emberélet útjának felén című. „Fussuk meg kitartással az előttünk lévő pályát.” (Zsid 12.1) – hirdeti az állomás igéje. Mi ad erőt válságok idején? – kaptam meg hozzá a kérdést is, és rájöttem, hogy az alig másfél kilométeres út miért tart négy-öt óra hosszáig a legtöbb házaspárnak. Akik ezt az utat végigjárják, a fáradtság mellé a megújulás, a megerősödés élményét is elnyerhetik.
Óbudavárnak van egy kevésbé éteri, ám nem kevésbé fontos terméke: az Óbudavári Kecskesajt. A natúr, hosszan érlelt sajttal és a tihanyi apátságtól kapott fűszerekkel ízesített sajttal egy kis helyi ízt is magunkkal vihetünk.
Hisz hosszú még az út.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>