Mindenki szeret társasozni, az is, aki nem!
Minden ember hasonlít egy varázsló kalapjához: szinte minden benne van, csak tudni kell előhúzni. Minden ember szeret játszani, ha megengedi magának. Mindenki szeret társasozni, ha megtalálja a habitusának megfelelő játékot. Ma már minden játékformára és minden játékostípusnak készül társasjáték, csak meg kell találni.
Az alábbiakban nem csak egy játékajánló következik. Szeretném megszólítani mindazokat, akik utálnak visszakerülni a START mezőre, vagy nem motiválja őket a papírpénz-gyűjtögetés és -beváltás órákon át, megőrülnek a játékszabályok böngészésétől, neadjisten lusták összetetten gondolkodni szabadidejükben. Nekik is van keresnivalójuk a játékos polcon!
Sőt, ha valaki attól idegenkedik (ahogy én is korábban), hogy ilyen kitaláltan, „dobozba csomagoltan” szórakozzon, ilyen szervezetten legyen együtt a barátaival, azoknak azt mondom, hogy igazuk van! Sokszor nincs szükség semmi köztesre. De máskor igen.
És még néhány érv:
- Szabálykönyvutálóknak: Nem kell mindig szabályt olvasni, sok játékról készül bemutató videó. Ráadásul vannak jó játékok, amelyek tényleg három perc alatt megérthetők. (Varázslótanoncok, Dobble, Invisible, Imagine, Tabu, Fedőnevek, stb.)
- Azoknak, akik inkább csak beszélgetni szeretnek: A legtöbb játék felkínál egy kerettörténetet, egy zsebuniverzumot, amelybe beleugorva szerepjátékot játszhatunk. Így valójában nem is a játékkal játszunk, hanem egymással. A fantáziánk elszállhat, a játék pedig megtart. A kisgyerekeddel, a szerelmeddel, barátokkal, bárhogy. Csak éld bele magad! Hazudj, változz át, rettegj a varjútól, rohanj fedezékbe, törd a fejed, láss át a szitán, legyél valaki egészen más, vagy neveld a fádat, de szívvel lélekkel!
- Azoknak, akik utálnak versenyezni: Ha nem bírsz veszíteni, nincs ambíciód nyerni, vagy csak túl félénk vagy, hagyd a témát, válassz kooperatív játékot! Itt a játéban van elrejtve az ellenfél vagy a feladat, és ti, élő szereplők mind egy oldalon álltok. Másik lehetőség, ha csapatban játszotok.
- A giccsutálóknak: A mozgóképes világgal szemben a társasok közt egyre erősödő trend a letisztult, harmonikus megjelenés. Itt nem az a cél, hogy ne tudd otthagyni, hanem hogy szívesen maradj ott. Nem is csak egyegy szép grafikáról beszélhetünk, van, hogy az egész játék egy gyönyörűen megtervezett tárgy. Mint a könyvborítók esetében, van olyan gusztusos megjelenésű játék, amely önmagában elcsábít. Kell, hogy nézzük, tapintsuk, játsszunk vele. (Nekem ilyen a Photosyntesis. Nem tudom, mennyire jó a játékmenet, de olyan szép, hogy ki kell próbálom.)
- Lehet fejlődni. Új dolgokat tanulunk magunkról és a másikról, közben tényleg fejlődünk egyegy területen, még mi, felnőttek is. A gyerekek esetében pedig a közös játék többet ér a világ összes fejlesztő füzeténél.
- A társas lehet palló a kátyús úton. Ha döcög az együttlét, nehéz bemelegedni, vagy túl sokféle ember van együtt, áthidalhatjuk egy jó játékkal a kommunikációs lyukakat.
Most következzen néhány példa a bejáratott házi kedvencek közül, amelyek egyszerű családi és parti társasjátékok. Bármelyiket jószívvel ajánlom a karácsonyfa alá 2–100 éves korig. Logikai és komolyabb stratégiai játékok most nem szerepelnek a felsorolásban.
1. Gyümölcsöskert (Haba)
Nagyon drága, nagyon kevés pénzem volt, amikor megvettem, de nem bántam meg. Mindhárom, különböző habitusú gyerekem nagyon szerette. Rongyosra játszottuk, és sosem idegesített, noha 40 db fa gyümölcsöt kell minden játék elején elhelyezni a fákra.
Életkor: 2+, 3+
Típusa: kooperatív játék. A cél, hogy a hollót megelőzve leszüreteljük a gyümölcsöt.
Erőssége: Szép és jó megfogni. A gyümölcsök fából készültek, és pont akkorák, hogy az egészen kicsik is meg tudják fogni. A dobókocka is nagy méretű, szintén fából. A kosarak nálunk sajnos tönkrementek, de a gyümölcsök 10 évesen is tökéletes állapotban vannak.
2. Rókanyomon (Gamewright)
A tartalmát és minőségét nézve olcsónak számít. Mi még külföldről rendeltük kétszer ennyiért, de úgy is ledolgozta az árát, mindenkit rabul ejt. Szerencsére nemrég megjelent magyarul is. Ha a reklámját látjátok, nyugodtan dőljetek be, tényleg olyan jó!
Életkor: 5+
Típusa: kooperatív, nyomozós.
Elloptak egy pitét a rókák, és 16 gyanúsított közül nekünk kell kitalálnunk, melyikük volt a tettes. A játék során nyomokat kell gyűjteni, amelyeket összehasonlítunk a már megismert gyanúsítottakkal. A körünkben választhatunk, hogy nyom után megyünk vagy elkapunk egy gyanús alakot. Az a baj, hogy a nyomozógépet olyan jó használni, hogy a kicsik mindig inkább nyomoznának. Ezért szép, amikor jó pár játék után az ötéves belátóvá válik, és a közjó érdekében a gyanúsított után ered.
Erőssége: Az egyetlen játék, amit a 12 éves lányom szívesen játszik az ötéves öccsével. Nagyon szép, nagyon bájos, az egész doboz tökéletesen megtervezett. A játékmenet egyedi, nem láttam még kizárásos logikai következtetésre épülő játékot kicsiknek. Élvezetes használni, jó kézbe venni.
3. Varázslótanoncok a fénylidércek útján
Életkor: 6+ (nálunk 4+)
Típusa: kooperatív, memória, keretmesés
Erőssége: A játék varázslatos hangulatot áraszt, és szeretnivaló a pöttyös doboztól kezdve a fából készült őrszellemen át a felépített kastélyig. A keretmesével együtt erős atmoszférát teremt, amiben jó együtt lenni. Az éjszaka tilosban kószáló varázslótanoncoknak vissza kell érniük az iskolába, vigyázva, hogy az őrszellem utol ne érje őket. Ehhez meg kell jegyezniük, melyik fénylidérc melyik bokorban lapul, mert ők segíthetnek visszatalálni a sötétben. Ha egyvalakit lelepleznek, az egész csapat lebukik, ezért, bár mindenkinek saját bábuja van, segítjük egymást, ahogy tudjuk.
4. Bang
Életkor: 8+ (nálunk 5+)
Típusa: kártyagazdálkodás, egymás ellen kíméletlenül
Minden játékos kap egy szerepet és ezzel egy nem túl bonyolult küldetést. A seriff a banditák és a renegát ellen, banditák a seriff ellen, a renegát mindenki ellen, a seriffhelyettes titokban a seriffel együttműködve. A gond csak az, hogy nem tudjuk, ki kicsoda, csak a seriff személye ismert. Itt kell egy kis időt szánni a szabálykönyvre, mert néhány kártya jelentését meg kell tanulni. Ha ezen egyszer átestünk, könnyen belerázódunk. Tapasztalatom szerint a fiúk különösen gyorsan sajátítják el, mi mire való, engem is ők tanítottak be, és az első játékot már élveztem.
Erőssége: Hamisítatlan vadnyugati hangulat. A megjelenés, az akciók, a játékmenet mind tökéletes egységet alkot. Csizmáddal rúgod a port, öveden fegyver, tüzelsz az ellenségre. Az alapjátékban kártyákat játszunk ki egymás ellen, és igyekszünk gyengíteni az ellenfelet. Pörgős, izgalmas játék, pont annyi taktikai lehetőséggel, hogy ne legyen unalmas, és pont annyi szerencsével, hogy ne kelljen nagyon rágörcsölni. Az egész család szereti, általában nem elég egy parti. Eredetileg minimum négy játékossal működik, de mi kettesben is szoktuk játszani, seriff a bandita ellen. Készült belőle egyébként kétszemélyes, és kockával játszható verzió is.
5. Imagine
Életkor: 12+ (szerintem egy 8–10 éves már tud játszani, ha ráérez az absztrakt formák használatára.)
Típusa: kommunikiációs játék
Átlátszó lapokon absztrakt ikonok hevernek az asztalon. Ezek segítségével kell hang nélkül bemutatnod a feladványt, amit mellékelt kártyáról kaptál, de persze szabad ezt saját kútfőből is játszani. A kártyákat mozgathatod, kirakhatod fekve, állva, elbábozhatod a sztorit, lényeg, hogy ne beszélj. A többieknek meg ki kell találni.
Erőssége: Csak egy csomó kép, a többi fantázia. A képek a piktogramok stílusában készültek, valójában piktogramok építőkövei lehetnek. Érdekes megfigyelni, mennyire beszél egy vizuális nyelvet a társaság. A tanulság az, mint az Activity esetében: mindent el lehet mutogatni. Félénkebbeknek jobb, mint az Activity, mert nem te szerepelsz, hanem a kártyák.
6. Camel Up!
Életkor: 8+
Típusa: parti játék, licitálós
Tevefutamon vagy az oázisban. Egyetlen célod, hogy amikor az első teve átszakítja a célszalagot, neked fizessék a legtöbbet a fogadóirodák. Ha rád kerül a sor, egyetlen akciót hajthatsz végre, fogadsz valamire, vagy léptetsz egy tevét, esetleg hátráltatni, segíteni próbálsz valakit. Minél többen játszotok, annál fontosabb, hogyan döntesz, annál többet spekulálsz, és annál nagyobb eséllyel tesznek keresztbe. Ráadásul a tevék képesek egymással vitetni magukat, így az, hogy ki van az élen, nem mindig egyértelmű.
Erőssége: Jók a figurák, izgalmas a játék, a megjelenés rájátszik a hangulatra. Nem kell matekozni, csak egy kicsit spekulálni, taktikázni. Akkor jó, ha olyanokkal játszol, akik hajlandók beleélni magukat, és közösen izgultok, tesztek egymásnak keresztbe. A végén azon kapod magad, hogy úgy izgulsz, mintha igazi versenyen ülnél. Minden korosztály kedveli, családi bulikra ideális.
Életkor: 10+
Típusa: kommunikációs, asszociációs játék
20 kép van előtted, mindegyik elfed egy személyt. A társadnak el kell mondanod, kik azok, akik hozzátok tartoznak. Ezt úgy teheted meg, hogy utalsz azokra a képekre, amelyek hozzátok tartoznak. Ezt teszi az ellenfél csapata is. Aki hamarabb megtalálja az összes ügynököt, az a csapat nyer. De vigyázz az elhamarkodott következtetéssel, mert az ellenfél malmára hajtod a vizet, vagy felfeded a bérgyilkost, és vége a játéknak!
Erőssége: Békésen, fröccsözgetve lehet játszani, nem kell maximumon pörögni. Nem csak a győzelemre koncentrálsz, hanem élvezed a feladatot. Ehhez a játékhoz négy ember kell, de létezik kétszemélyes változat is. Az eredeti játék valóban fedőnevekkel, azaz szavakkal dolgozik, nem képekkel, lehet választani! A képes verziót kisebbekkel is ki lehet próbálni.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>